Hlavní obsah

Někteří poslanci by rádi povolili řidičům alkohol

Právo, Jiří Novotný, Tomáš Urban

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Někteří poslanci se zřejmě pokusí prosadit zrušení nulové tolerance k alkoholu za volantem. Využít k tomu mohou projednávání návrhu novely zákona o provozu na pozemních komunikacích, kterou se Sněmovna bude zabývat po Novém roce.

Foto: Archiv pořadatele
Článek

"Já sám jsem zásadně proti tomu, aby Česká republika následovala příkladu těch zemí, kde je řidičům povolena určitá hranice alkoholu. Nevylučoval bych ale, že se takové požadavky ve Sněmovně při projednávání této novely skutečně objeví," řekl v pátek Právu stínový ministr dopravy a poslanec za ODS Martin Říman.

Na dotaz, jak bude v tom případě hlasovat klub ODS, Říman odpověděl: "Většina našeho poslaneckého klubu by byla proti zrušení nulového limitu. V ČR je míra havárií vysoká a není důvod přijímat opatření, která by jejich počet ještě zvýšila."

Prosadit určitou toleranci k alkoholu za volantem se již na jaře 2000 neúspěšně pokusila skupina poslanců KDU-ČSL. Ti tehdy přišli s pozměňovacím návrhem, aby bez rizika postihu mohl mít řidič při dechové zkoušce až 0,4 promile alkoholu. Ve Sněmovně to ale neprošlo.

Šimonovský se změkčením nepočítá

Propagátoři menší přísnosti vůči alkoholu argumentují tím, že řidič, který má v krvi jen nepatrné množství alkoholu, je prakticky střízlivý a jeho chování za volantem to téměř neovlivňuje.

"Tento zbytkový alkohol se obtížně zjišťuje a je na rozhraní mezi opilostí a absolutní střízlivostí," připouští lidovecký ministr dopravy Milan Šimonovský. V návrhu novely zákona o provozu na pozemních komunikacích, kterou ministr předloží v prosinci vládě, se ale s žádným změkčením přísnosti vůči alkoholu nepočítá.

Ministerstvo dopravy zahájilo v listopadu kampaň "Nepijte, když řídíte". Až do konce ledna bude prostřednictvím médií i stovek bilboardů upozorňovat na tragické důsledky, jež pití má. Důraz je v kampani kladen na zodpovědnost řidičů, a tedy na odpovědnou konzumaci alkoholických nápojů.

Šimonovský již také jednal s ministrem vnitra Stanislavem Grossem a ministrem spravedlnosti Karlem Čermákem, jak legislativní změnou prosadit, aby alkohol za volantem mohl byl posuzován jako trestný čin, i když řidič nezpůsobí vážnou nehodu.

Tragická bilance

Policie loni v Česku zjistila téměř dvacet tisíc případů, kdy řidič požil alkohol. Za letošní první pololetí bylo těchto případů téměř jedenáct tisíc a podnapilí řidiči zavinili 4475 nehod, při nichž bylo 51 lidí usmrceno a 2309 zraněno. Podle dlouhodobé statistiky je v České republice alkohol za volantem příčinou pěti procent nehod, ale na celkovém počtu mrtvých na silnicích se podílí deseti procenty.

Zbytečný prostor pro dohady

Psycholog Stanislav Humhal je názoru, že i minimální tolerance by otevřela zbytečně prostor pro dohady. "Musíme si uvědomit, že alkohol působí na každého jinak. Uznávám, že když zdravý stokilový chlap vypije jedno pivo, opravdu to něj nemá žádný vliv. U někoho však může jediné pivo způsobit mírnou opilost," uvedl Humhal.

Jako žák profesora Skály soudí, že ani minimální množství alkoholu za volant nepatří. "Každý by v případě přistižení tvrdil, že vypil míň než ve skutečnosti. Řekne, že měl malé pivo a někdo mu do něj přilil rum," prohlásil Humhal a dodal: "Poprvé jsem se setkal s tímto problémem v roce 1986 v Dánsku. Tam policisté alkohol tolerují, ale v případě bouračky se může viník rozloučit s řidičákem třeba i na celý život."

Anketa

Jste zastáncem/kyní nulové tolerance vůči alkoholu za volantem?
ano
71,2 %
ne
28,8 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 389 čtenářů.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám