Hlavní obsah

Nebezpečná opěrka hlavy: Řidiči často nevědí, jak ji nastavit

Novinky, mak
Praha

Dvě třetiny zranění při nehodách se týkají krční páteře. Většinou je na vině špatně nastavená opěrka hlavy v autě. K poraněním pak obvykle dochází po nárazu jiného vozidla do zadní části auta. Diagnóza je následně označována jako whiplash syndrom, nazývaný také „opěrkový syndrom”.

Řidiči při nehodách doplácejí na opěrku hlavy. Často nevědí, jak správně ji nastavitVideo: Novinky

 
Článek

Jedná se o poranění, které vzniká při prudkém a nečekaném pohybu hlavy, a to vlivem působení velké síly při vnějším nárazu. Hlava a krk se při něm prudce ohnou vpřed nebo vzad, posléze okamžitě následuje prudký pohyb opačným směrem, což připomíná vlnicí se bič při šlehnutí. Proto se vžil termín „whiplash” (z angl. prásknutí bičem).

„Často dochází jak k poškození měkkotkáňových struktur, tak i k poškození kostí. U meziobratlových plotének, může dojít k jejich výhřezu nebo prasknutí. Dochází k poškození nervů, které odstupují z páteře, nebo k narušení svalové tkáně,“ uvedl přednosta ORL kliniky vinohradské nemocnice v Praze Aleš Hahn.

Zranění od opěrky hlavyVideo: Novinky

V prvních hodinách bezprostředně po úrazu mohou být příznaky poranění zcela minimální. Do 24 hodin se u většiny projeví bolesti hlavy, závratě, špatné slyšení nebo vidění.

Klíčové je správné nastavení opěrky hlavy

Odborníci radí, aby řidiči nezapomínali na správné nastavení opěrky hlavy. Její vršek by měl být minimálně souběžně nebo optimálně o 3 až 5 cm výš, než je temeno hlavy řidiče a cestujících ve vozidle. Opěrka nesmí být od hlavy ani příliš daleko.

„V případě, že máte nízko opěrku hlavy, dochází k nesmírnému průhybu krční páteře směrem dozadu, kdy může dojít k destrukci až prvních čtyřech obratlů. V případě, že opěrka je příliš vzdálena, zachycuje hlavu později, o to je náraz i zachycení tvrdší,“ popisuje expert v oblasti konstrukce sedaček snižujících riziko vzniku whiplash syndromu Martin Hejral.

Foto: BESIP, .

Správné nastavení opěrky hlavy

Podle vedoucí samostatného oddělení BESIP Romana Budského nastává zranění v situacích, kdy je vzájemná rychlost vozidel větší než 15 km/h.

„Ve vozidle jsou nejohroženější ženy, děti a senioři. Je to kvůli stavbě těla, kterou mají muži průměrně robustnější.“

Nejnebezpečnější je situace paradoxně pro řidiče, který sedí zpravidla lehce přihnutý k volantu a hlava je daleko od opěrky. Ostatní jsou obvykle v uvolněnější poloze, kdy je při nárazu švih hlavy podstatně menší.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám