Hlavní obsah

Malé strany lákají voliče lechtivými fotkami i pivními tácky

Právo, Oldřich Danda

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nemají stamilióny ani americké poradce, přesto chtějí být vidět a zaujmout. Řeč je o menších stranách, kterým nezbývá v předvolební kampani než improvizovat a dělat z nouze ctnost. Místo billboardů si to musí kandidáti menších stran odšlapat na ulicích, oslovit voliče na internetu nebo šokovat něčím překvapivým.

Článek

Strana Věci veřejné hodlá utratit 10 až 15 miliónů korun, to je jen zlomek rozpočtů ODS či ČSSD. Zatím těží z popularity a vyřídilky svého šéfa Radka Johna. Ten se umístil v čele nejpopulárnějších politiků. [celá zpráva]

Strana také využila vnady svých členek a nafotila lechtivý kalendář. Šest kandidátek se nechalo profesionálně nalíčit, nainstalovat ve svůdných pozicích a zvěčnit na černobílých snímcích. Za snímky by se nemuseli stydět ani tvůrci kalendářů, na kterých poodkrývají své přednosti světové topmodelky.

Podle místopředsedkyně Věcí veřejných Karoliny Peake jde o charitativní akci, která má hlavně za účel popularizovat jejich stranu. „Chtěli jsme upozornit, že za nás kandiduje řada žen, nejen na konci kandidátek, jak to dělají jiné strany, aby splnily své kvazikvóty,“ řekla Právu Peake.

Do focení lechtivých fotek se jí nejdříve nechtělo, protože jí bylo jasné, že řada lidí si řekne: Hezké holky, ale státní kasu bych jim nesvěřil. „To byl důvod, proč jsem váhala, protože reakce budou dvojznačné. Zatím se to líbí,“ podotkla Peake.

Dobrý den nezabral

Lidovci chtějí udělat kampaň za 10–13 miliónů korun. Omezili billboardy a také opustili ústřední heslo Dobrý den je, když ...., které používali v podzimní kampani před zrušenými volbami, a sázejí na kontaktní kampaň.

„Udělali jsme si průzkum ve všech krajích a dospěli jsme k závěru, že Dobrý den je dobrá věc, ale je potřeba ho naplnit praktickým obsahem. Voliči nám říkali, že je to hezké, ale nás trápí konkrétní témata,“ řekl Právu volební manažer KDU-ČSL Tomáš Podivínský.

Obecná hesla, jako Dobrý den je, když si čteme pohádky nebo ... když nám to chodí (říkali dva důchodci), nahradilo pět témat: rodina, korupce, hazard, venkov a nezaměstnanost.

„Oslovili jsme mladé sochaře a ti nám vyrobili polystyrenové plastiky, které si lídři připevnili na volební auta,“ uvedl Podivínský. Šéf strany Cyril Svoboda nyní např. objíždí Královéhradecko, kde je lídrem, a na střeše své octavie má plastiku zkorumpovaného soudce, který pojídá peníze.

Kandidáti v krajích také nafasovali polaroidy. „Fotka okamžitě vyjede, lídr ji podepíše a člověk má památku,“ uvedl Podivínský.

500 Kalousků

Minulý rok před volbami do Evropského parlamentu se podařilo lidovcům zabodovat s akcí Ploty. Oslovili svou početnou členskou základnu, aby na své ploty a domovní štíty vyvěsila předvolební plakáty. Nápad se ujal, nyní ho využívají nejen lidovci, ale i TOP 09, kam přešla velká část volebního štábu KDU-ČSL.

K plakátům nyní ještě přidali samolepky na auta. Po středních Čechách by mělo jezdit až 500 aut, která mají na zadním okénku nalepený obraz místopředsedy strany Miroslava Kalouska.

TOP 09 má z menších či nových stran na kampaň nejvíce peněz – 30 miliónů korun. Kromě nezvykle tvrdého pravicového programu sází konzervativní strana na šlechtický šarm a lidovou mluvu svého předsedy Karla Schwarzenberga, který každý týden vyráží na spanilé jízdy po republice. Na akcích mohou voliči dostat sklenici piva Schwarzenberg nebo Kalouskův guláš. Nyní se chystají také do hospod dodávat pivní tácky.

TOP 09 hodně pečuje o své fanoušky na internetu a sociálních sítích. Ve čtvrtek otevřeli portál pro své příznivce. „Je to jedno místo, v kterém se stýkají informace z celé republiky, a naši podporovatelé se zde dovědí, co se děje ve všech krajích,“ popsal princip stranický manažer Jaroslav Poláček.

Liška non stop

Nejchudší kampaň budou mít zelení. Ti mohou na svou propagaci utratit pět miliónů, ale svou nouzi prezentují jako ctnost. Zelení lídři na rozdíl od kandidátů jiných stran nejezdí na akce auty, ale využívají elektrokola.

„Hodně také spoléháme na podporu osobností, které občas vystupují na akcích nebo pořádají odborné přednášky,“ řekl Právu mluvčí strany René Kubášek. Za stranu zelených se postavil např. exprezident Václav Havel či herci Tomáš Hanák a Ladislav Smoljak.

Sportovním výkonem chce překvapit předseda strany Ondřej Liška. Ten chce několikrát podniknout 24hodinovou kampaň. „Mohlo by to vypadat asi takto, v sedm ráno půjde Ondřej Liška nabízet kávu studentům, pak se přesune na hlavní nádraží, kde bývá odpoledne živo. A večer by navštívil některý z pražských klubů, kam chodí mladí lidé,“ řekl Právu Kubášek.

Reklama

Výběr článků

Načítám