Hlavní obsah

Machinace s STK by mohly ztížit on-line kontroly

Právo, Jakub Troníček, Petr Blahuš

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Zkušenosti řidičů jsou jednoznačné: zajistit bezproblémovou prohlídku auta ve Stanici technické kontroly (STK) není příliš velký problém, stačí mít dobré známé. I podle těch nejmírnějších odhadů ministerstva dopravy jsou takových případů stovky ročně. Úřady jsou přitom vůči nepoctivým stanicím kvůli špatné legislativě takřka bezzubé, na nepravosti málokdy přijdou. Od začátku roku tak byla kvůli machinacím s prohlídkami zavřena pouze jedna STK.

Článek

Výrazné zlepšení si teď ministerstvo slibuje od nového centrálního informačního systému, díky němuž bude moci od nového roku on-line kontrolovat průběh veškerých prováděných prohlídek.

Slibované zavedení kamerového systému ve všech STK se však odkládá až na konec příštího roku. Původně měly kamery dění ve stanicích kontrolovat už od začátku letošního září.

Do Česka tak stále proudí množství autovraků z celé Evropy, které u nás úspěšně "projdou" technickou kontrolou, aniž by je u STK někdo byť jen viděl. "Technickou prohlídku dostávají auta, která by jinak nemohla projít. Někde ani nemusíte mít vůz přistavený, stačí jen donést papíry," řekl k tomu Právu jeden z obchodníků s ojetými auty dováženými ze zahraničí, který si nepřál být jmenován. Podle něho se cena v takových případech pohybuje kolem čtyř tisíc korun.

Úředníci budou moci auto zablokovat

Podle Svatopluka Buriana, který má na ministerstvu dopravy dohled nad STK na starost, by měl počet takto podvodně získaných prohlídek razantně klesnout právě díky novému informačnímu systému.

"Každá kontrola kdekoliv v republice bude muset být do tohoto systému zanesena a na ministerstvu dopravy a na krajských úřadech bude možné její průběh on-line sledovat," uvedl Burian.

Pokud pak příslušný pracovník na ministerstvu z databáze např. zjistí, že auto vjelo na kontrolu pouze dvě minuty před jejím úspěšným dokončením, bude to podle něho známka toho, že je něco v nepořádku.

"V takovém případě pak bude moci auto na místě nechat zablokovat a okamžitě tam vyslat kontrolu z příslušného krajského úřadu. Ta pak může zjistit, že tam dotyčné auto buď vůbec není, nebo že tam sice je, ale prohlídku neabsolvovalo standardním způsobem," vysvětlil Burian.

Obejít systém bude opět snadné

Kontrolu by podle představ ministerstva prováděly speciální mobilní jednotky, které by měly právo zrušit platnost všech podvodných prohlídek. Systém v současné době přechází do ostrého provozu a od nového roku by měl fungovat na celém území republiky.

Burian však zároveň připustil, že systém nebude příliš obtížné obejít. Protože kontroloři budou sledovat především dobu, kterou auto na prohlídce stráví, bude stačit, když ji technik nechá fiktivně běžet alespoň předepsaných 20 minut.

"S vynalézavostí nepoctivců musíme bohužel počítat, proto by se v druhé fázi měl ve všech 330 stanicích instalovat kamerový systém, díky němuž by měli úřednici možnost kontrolovat činnost jednotlivých stanic i vizuálně," řekl Burian. Zároveň doplnil, že systém bude zaznamenávat kromě času, průběhu a výsledku prohlídek i další údaje, které však odmítl přiblížit.

Aby bylo možné kamery do všech STK instalovat, bude nutné podle mluvčího resortu dopravy nejprve změnit příslušné zákony. "Doufáme, že se to stihne během příštího roku tak, aby koncem roku mohlo být na tento systém vypsáno výběrové řízení," řekl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Pokud se skutečně podaří rozsáhlý kamerový systém vybudovat, bude podle ministerstva Česká republika prvním státem, který podobné kontroly zavede

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám