Hlavní obsah

Hypernova nabízela minerálku proti ptačí chřipce

– BRNO

Fenomén ptačí chřipky, jenž straší obyvatele ČR, přiměl vedení brněnské a vyškovské Hypernovy, aby dalo do prodeje minerální vodu, která údajně měla být ochranou před ptačí chřipkou. Hygienikové však příznivé účinky minerálky na prevenci proti ptačí chřipce odmítají a jednání supermarketů označují za klamavou reklamu. Informoval o tom deník Rovnost.

Článek

Na etiketě minerální vody s názvem Fromin Aktimun je uvedeno, že nápoj je prevencí proti ptačí chřipce. "Je to nesmysl. Jedinou účinnou prevencí proti ptačí chřipce je očkování proti konkrétnímu viru. V případě ptačí chřipky ovšem není tato látka k dispozici," citovala Rovnost epidemioložku brněnské hygienické stanice Renatu Vaverkovou.

Mluvčí obchodního řetězce Ahold Kateřina Černá Novinkám sdělila, že pokud bude etiketa na výrobku zakázána, brzy bude minerální voda stažena z prodeje. "My fungujeme pouze jako zprostředkovatel mezi zákazníky a výrobcem," řekla Černá s tím, že odpovědnost za případné pochybení by měla nést firma, která nápoj produkuje.

Odpoledne však mluvčí zdůraznila, že v Hypernově se minerálky již neobjeví. "Díky médiím jsme nyní zjistili, že nás výrobce Fromin Aktum uvedl v omyl, jelikož SZPI nařídila etiketu stáhnout již v polovině ledna," sdělila Novinkám Černá. "Výrobek okamžitě stahujeme z prodeje," dodala.

Podle hygieniků musí minerálka zmizet z prodeje

Hlavní hygienik ČR Michael Vít je přesvědčen, že výrobce zvolil klamavou reklamu, aby zvýšil odbyt. Klamavý nápis na minerálce se nelíbí ani Státní zemědělské a potravinářské inspekci (SZPI), která prodej balené vody Fromin Aktimun zakázala již v lednu. Odstranění etikety kvůli nápisu, že voda působí jako prevence proti chřipce, firmě přikázali i hygienici.

S názorem hygieniků však nesouhlasí Roman Bajčan z Agentury TPR, která výrobce nápoje zastupuje. "Fromin Aktinum zlepšuje funkci centrální nervové soustavy, zvyšuje odolnost proti virovým infekcím včetně infekce chřipkovým virem a virem ptačí chřipky," tvrdil Bajčan. Podle něj by tedy měl být výrobek "masově dodáván do hypermarketových sítí".

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám