Hlavní obsah

Česko zaplavily vraky z jiných evropských států

Právo, Hynek Paštěka
PRAHA

Loni v červenci byly na nátlak Evropské komise (EK) odstraněny limity na dovoz ojetých aut do Česka. Za poslední rok tak v ČR skončilo dvě stě tisíc ojetých vozů, z toho polovina je starších osmi let. Naplňují se tedy katastrofické předpovědi o České republice jako vrakovišti Evropy.

Článek

Bráníte volnému pohybu zboží, pokud to nezměníte, mohou přijít na řadu i sankce. Tak loni tlačila EK na Česko, aby otevřelo své hranice pro neomezený dovoz ojetých automobilů ze států Evropské unie.

"Naprosto stejná ojetá vozidla nelze znevýhodňovat jen proto, že nebyla původně zakoupena v daném členském státě. Komise musela zasáhnout, aby spotřebitelé mohli využít všech výhod, které jednotný trh EU přináší," argumentoval tehdy místopředseda EK Günter Verheugen.

Česká republika se snažila nátlaku odolávat, pod hrozbou žaloby u Evropského soudního dvora ustoupila. "Pro dovoz ojetých automobilů platil limit stáří osm let pro osobní auta a pět let pro nákladní. Kvůli ochraně zdraví a života obyvatel a také životního prostředí jsme se snažili limity držet co nejdéle, nicméně loni v červenci byly ze zákona odstraněny. Nyní je možné ze států Evropské unie k nám dovést prakticky cokoliv," řekl Právu mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Dovoz velmi starých aut do ČR - průzkum
rozhodně to není správné33 procent
spíše to není správné33 procent
spíše je to správné17 procent
rozhodně je to správné7 procent
neví10 procent
zdroj: Factum Invenio

Zůstalo jediné relativní omezení. I když je k nám dovezeno auto s platnou technickou kontrolou původního státu, musí získat novou, tedy českou STK a emise.

Důsledky uvolnění limitů podle odborníků nyní pociťují všichni Češi. "Bohužel se naplnily naše nejhorší předpoklady. Za první rok platnosti nového zákona, který zrušil věková omezení, k nám bylo dovezeno zhruba sto tisíc ojetin starších osmi let. Jde o vozy na hranici životnosti, kterých se potřebují naši západní sousedé výhodně zbavit, aby nemuseli zajišťovat jejich ekologickou likvidaci," řekl Právu Zbyněk Veselý ze sdružení Sova, které se snaží bojovat proti nekalým praktikám na českém trhu s ojetými auty.

Podle něj vlastně jde o obdobu dovozu německého domovního odpadu. Stará auta jsou však mnohem toxičtější a navíc se pohybují v silničním provozu, kde ohrožují životy a bezpečnost občanů. Ti jsou také podle průzkumů veřejného mínění většinou výrazně proti ojetinám z jiných států EU.

Kradená nebo bouraná auta

S dovezenými ojetinami se u nás dějí různé věci. Mezi oblíbené triky patří především přetáčení tachometru nebo snižování stáří vozů paděláním velkých technických průkazů. Z totálně bouraných vraků se v různých autoservisech stávají nová auta bez škrábance, výjimkou není ani prodej kradených aut.

"Po odstranění věkového limitu pro dovoz ojetin nám chodí na tato témata řádově čtyřikrát více stížností na tyto praktiky než v předchozím období," řekl Veselý. Podle statistik společnosti Cebia, se kterou hnutí Sova spolupracuje na řadě projektů v oblasti zlepšení podmínek na trhu ojetin, se u nás na silnicích pohybuje téměř půl miliónu vozů s pochybným původem, které by mohly být policií okamžitě zabaveny.

"Je naprosto nezbytné, aby stát anarchii v dovozu ojetin ze zahraničí dokázal alespoň částečně omezit, například určitou formou registrační daně pro vozy zatěžující životní prostředí vysokými exhalacemi nebo zavedením povinnosti kontroly originality automobilů při změně majitele," dodal Veselý.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám