Výměnu pěti členů výboru včetně jeho předsedy navrhl vládě ministr dopravy Aleš Řebíček. A Řebíčkovo zdůvodnění? Změny nastávají "v důsledku nástupu nové vlády na základě výsledku voleb do Poslanecké sněmovny v červnu 2006 a navazujících personálních změn na jednotlivých ministerstvech".

Stručně řečeno čistky, k nimž ministři přistoupili vzápětí po svém jmenování, si vynucují další personální změny.

Z výboru vypadlo více lidí

Předsedu výboru Antonína Tesaříka nahradí náměstek ministra dopravy Ondřej Jašek. Vláda z řídícího výboru vedle Tesaříka odvolala Jiřího Havlíčka, Jaroslava Krále, Jaroslava Soušku a Pavla Štalmacha. V sedmičlenném výboru zůstanou pouze náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek a Jiří Volf z ministerstva financí. Na uvolněná místa vedle Jaška nastoupí náměstek ministra dopravy Pavel Škvára, ředitel kanceláře ministra obrany Bohumil Haase, náměstek ministra pro místní rozvoj Miroslav Kalous a ředitel kanceláře ministerstva průmyslu Petr Polák.

Řídicí výbor patří mezi klíčové orgány Českých drah, neboť jeho prostřednictvím vláda uplatňuje vlastnická práva. Výbor jmenuje dvě třetiny dozorčí rady firmy.

Za personální čistky na různých úrovních kritizovali Topolánkovu vládu shodně představitelé všech parlamentních stran kromě ODS s tím, že vláda bez důvěry by si takto počínat neměla.

Premiér ale opakovaně tvrdí, že k žádným velkým výměnám nedošlo, a argumentuje tím, že nezná vládu, která by si s sebou nepřivedla nejbližší spolupracovníky.