Důvodem jsou peníze: pro poslance je výhodnější nechat si vyplatit plné cestovní náhrady, které dosahují podle místa bydliště 21 400 až 32 000 korun čistého měsíčně, než si vzít služební auta. Tím by totiž podle zákona přišli o pětaosmdesát procent těchto nedaněných náhrad.

Na služební auto mají nárok předsedové poslaneckých frakcí, výborů, komisí a stálých delegací.

Cestovní náhrady se vyplácejí v plné výši paušálně měsíc co měsíc, skutečné jízdy se nijak nekontrolují.

Několik nově zvolených předsedů výborů má navíc výhodu z doby ministrování. Až tři měsíce po odchodu z vlády mají totiž k dispozici ministerský služební vůz, který mohou užívat bez řidiče nebo s ním.

Bývalí ministři a současní šéfové výborů Zdeněk Škromach (ČSSD), Bohuslav Sobotka (ČSSD), František Bublan, David Rath (ČSSD) a Libor Ambrozek (KDU-ČSL) toho využívají. Vládní auta si ponechali.

"Mám zatím auto z ministerstva, ale bez řidiče," řekl Právu šéf zdravotního výboru Rath. Zda si v budoucnu vezme sněmovní auto prý ještě neřešil. "Neumím na to odpovědět, ještě jsem se o tyto technicko-ekonomické věci nezajímal," dodal Rath.

Ani ostatní exministři neví, zda po vrácení ministerských vozů přesednou do sněmovních octavií. "Zkusím si během podzimu osvěžit své chatrné řidičské schopnosti a pak se uvidí," uvedl s úsměvem na dotaz Práva Ambrozek, který se zatím nechá vozit ministerskou limuzínou.

Přeplněné garáže

Na fasování sněmovních octavií ale nespěchají ani ostatní předsedové výborů, kteří raději jezdí svými soukromými vozy a pobírají k tomu vedle platu plné náhrady na dopravu. Plat předsedy výboru činí 81 tisíc hrubého měsíčně, zatímco základní plat poslance bez náhrad činí 57 600 korun.

Šéf ústavně právního výboru Marek Benda (ODS) svůj postup zdůvodňuje početností své rodiny, kvůli které si pořídil minivan. Předsedkyně petičního výboru Zuzka Rujbrová (KSČM) zase tvrdí, že stejně většinou jezdí hromadnou dopravou, takže služební vůz nepotřebuje.

Dostanou auta I peníze?

Ještě do října loňského roku přitom byla sněmovní auta v plné permanenci. V říjnu však začala platit novela platového zákona, kterou tehdy prosadil Miroslav Kalousek (KDU-ČSL). Od té doby začali sněmovní funkcionáři vozy hromadně vracet.

Ti noví se o ně také nehlásí. Auta však musejí zůstat v garážích, protože zákon umožňuje funkcionářům své rozhodnutí měnit třeba každý měsíc. Jeden měsíc tak mohou mít plné náhrady bez auta, další měsíc auto a patnáct procent náhrad.

Kalouskovu novelu tak již v minulém volebním období parlamentní funkcionáři označovali za populistickou. Nyní se v kuloárech proslýchá, že je třeba ji změnit a vrátit do původní podoby. Tedy nechat funkcionářům auto i plné náhrady.