Už jen jediný bod zbývá například jednomu řidiči z Olomoucka k tomu, aby dosáhl dvanáctibodové hranice a přišel o řidičák. Právu to včera potvrdil Michal Urbášek z odboru dopravy v Olomouci.

Brzy se však může situace změnit, protože vláda na základě návrhu poslankyně ODS Evy Dundáčkové a ministra financí Vlastimila Tlustého, doporučila silniční zákon změkčit a zvýšit bodovou hranici na 18 bodů.

Novela chce také povolit vyšší rychlost na vybraných dálnicích až na 160 km/h. Při ztrátě průkazu by řidiči nemuseli znovu absolvovat testy.

Zelení: jako by novelu psal diletant

Návrh však nemusí ve Sněmovně projít. Už těsně po svém vzniku má odpůrce z řad politiků. Odsoudil ji například šéf dopravní sekce Strany zelených Martin Robeš. "Jako by tu novelu psal diletant," uvedl pro Právo.

Vadí mu celá řada věcí. "Například zvýšení rychlosti u autobusů, což naprosto odmítáme. Stejně tak absurdní je i zrušení bodů za zakázané předjíždění a za nezastavení před přechodem. Ani zvýšení bodů na osmnáct není aktuální. Současný systém funguje a nedošlo k žádnému významnému odnětí průkazů," řekl.

Podle exministra dopravy Jaromíra Schlinga (ČSSD) jsou debaty o změně bodového systému neuvážené. "Je špatné novelizovat zákon, jenž byl nedávno schválen," uvedl. Mělo by se počkat alespoň rok či rok a půl a až pak rozhodnout o změnách. Obává se, že jakmile se začne problematika projednávat ve Sněmovně, budou se opakovat debaty z minulých let.

"Dočkáme se ohňostroje poslanecké tvořivosti," řekl Právu Schling, podle něhož by změkčení zákona znamenalo ohrožení životů řidičů.. Proti změnám v bodovém systému je i bývalý ministr Milan Šimonovský (KDU-ČSL) a také řada komunistů.

Za něco jen pokuty

Dundáčková navrhované změny obhajuje. Z bodového postihu by podle ní měly být vyloučeny přestupky, u kterých nedošlo k přímému ohrožení zdraví nebo majetku. "Pokuta by v tomto případě platila, ale řidič by neztrácel body," vysvětlila. Další úpravy už Dundáčková navrhovat nebude, nechá je na ministru dopravy Aleši Řebíčkovi. Podle ní bude záležet i na dohodě Řebíčka s ministrem vnitra Ivanem Langerem. "Ten požadoval razantnější zásahy," uvedla.

S mnoha návrhy chce přijít i senátor Jaroslav Kubera (ODS). Zvýšení maximální rychlosti až na 160 km/hod na některých dálnicích ale zpochybnil. "Myslím, že by bohatě stačilo 140," uvedl Kubera s tím, že za překročení rychlosti do 10 kilometrů v hodině by řidiče nečekal žádný postih. "Pokud by však někdo jel ještě vyšší rychlostí, trestal bych tento přestupek velmi přísně," dodal.

Omezit výjimky

Kubera chce rovněž omezit výjimky pro některé řidiče. "Například lékaři ve službě mohou parkovat, kde chtějí. Když lékař někde zaparkuje a jde na 8 hodin do práce, je místo celou dobu blokované. Přitom je jich málo," uvedl senátor.

Kubera rovněž navrhuje přesně stanovit výši pokut, které policisté udělují řidičům. Rozpětí mezi 25 a 50 tisíci prý dává prostor pro korupci. Snížil by i výši pokut. "Pokutovat řidiče částkou až 50 tisíc při průměrném platu 20 tisíc korun je výplodem chorého mozku," uvedl senátor s tím, že to je dobré jen na plnění státní kasy.