Informace o nich prý obyvatelé najdou v noci na pátek na internetových stránkách kraje www.kr-ustecky.cz nebo na čísle krajské zelené linky 800 876 011. Budeme informovat i starosty, uvedl Šulc. Kraj podle něj využil nabídek řady přepravců. "Dostanou licence jiným způsobem, než na pravidelnou linkovou dopravu," řekl hejtman. "Je to podle zákona možné," zdůraznil. Šulc zatím ale nevěděl, kolik přepravců, kolik autobusů a za jakou cenu bude jezdit. Neznal ani trasu linek. O všem nyní jednáme, poznamenal.

"Na společné schůzce předložil kraj DPÚK návrhy řešení situace. Žádný z nich bohužel neumožňuje obnovení dopravy v Ústeckém kraji," řekl Ženkl. "Nemáme jistotu, že nám kraj bude platit po dobu platnosti licencí, tak jak nařizuje zákon. Na konci roku by došlo ke stejné situaci jako je teď," uvedl Pavel Knecht, ředitel DPÚK.

Starostové horských obcí Ústeckého kraje dali ve čtvrtek krajskému úřadu ultimátum. Do čtyřiadvaceti hodin musí vyřešit situaci v dopravě, jinak zástupci samospráv přijedou demonstrovat do krajského města. Antimonopolní úřad současně zahájil správní řízení s Dopravním podnikem Ústeckého kraje kvůli možnému zneužití dominantního postavení na trhu. Svůj postoj k situaci ve čtvrtek zaujaly také odbory.

"Chceme, aby se sešel krizový štáb a krajské zastupitelstvo a autobusy se vrátily na linky. Poslali jsme hejtmanovi Jiřímu Šulcovi dopis, v němž požadavky upřesňujeme. Jeho odeslání e-mailovou poštou považujeme za začátek čtyřiadvacetihodinové lhůty," řekla Právu starostka Nové Vsi v Horách Jana Dvořáková.

Starostové se spojí v pátek

Ultimátum začalo platit krátce po poledni. V pátek dopoledne se starostové telefonicky spojí, aby se dohodli na dalším postupu. "Nejspíš si najmeme autobus a pojedeme i s našimi občany do Ústí nad Labem. Nikdo si totiž neumí představit, jak je situace po těch několika dnech bez spojení v horách složitá," uvedla starostka.

Ta právě odjížděla do Litvínova služebním vozem, aby tu vyzvedla léky pro osm starších občanů vsi. V rámci možností sváží také zaměstnance, pro které si firmy nejezdí. "Jiní nás nechtějí obtěžovat, a tak jedou na noční, která začíná ve 22 hodin, už v 17, s motoristou, jemuž začíná směna v 18 hodin," upřesnila. Zároveň upozornila, jak odříznutí horalé musí komplikovaně řešit například nákup plen a umělé výživy pro kojence.

Odbory: Kraj vážně poškodil tisíce zaměstnanců

Českomoravský odborový svaz (ČMKOS) ve čtvrtek důrazně upozornil, že vedení Ústeckého kraje v čele s hejtmanem Jiřím Šulcem (ODS) tím, že zanedbalo základní povinnosti zajistit dopravní obslužnost v regionu, vážně poškodilo tisíce zaměstnanců i zaměstnavatelů a dalších občanů. Právu to sdělila mluvčí ČMKOS Jana Kašparová.

"Způsobili tak vážný zásah do práv zaměstnanců, kterým byl tímto naprosto nezodpovědným přístupem vedení kraje znemožněn řádný výkon práce. Lidé nemohli a nemohou nastoupit do zaměstnání a kde nenacházejí pochopení u zaměstnavatelů, jsou často neoprávněně vystavováni výhrůžkám pracovního postihu," uvedla Kašparová. Ústecký úřad práce odmítl ve čtvrtek celou situaci komentovat.

Zaměstnanci mají nárok na pracovní volno

ČMKOS zdůrazňuje, že zaměstnanci mají v těchto případech nárok na pracovní volno na nezbytně nutnou dobu, avšak bez náhrady mzdy. "ČMKOS proto vyzývá hejtmana Ústeckého kraje Jiřího Šulce k urychlenému vyřešení dopravního kolapsu, za který je vedení kraje plně odpovědno tak, aby se zabránilo vzniku dalších škod," dodala Kašparová.

Právní oddělení ČMKOS analyzuje možnosti, zda by zaměstnanci i zaměstnavatelé neměli v této situaci požadovat na viníkovi náhradu škody. ČMKOS oceňuje solidární pomoc občanů a různých institucí poskytovanou lidem v jejich zoufalé situaci.

"Děkujeme i všem zaměstnavatelům, kteří mají pochopení pro nastalé vážné komplikace a dokonce si své zaměstnance svážejí do práce," řekla Kašparová.

Podnik ČSAD Česká Lípa, který měl dopravu nově zajišťovat, svůj úmysl v noci na čtvrtek přehodnotil a stáhl se do pozadí. Údajně proto, že mu kraj předložil dokumenty, ve kterých je řada nesrovnalostí.  [celá zpráva]