"Body se zaznamenají tehdy, pokud by byl neoprávněný maják aktivně užit," sdělila Právu mluvčí Ministerstva dopravy ČR Marcela Žižková. "Když vůz nehouká, je to stejné, jako by řidič neměl v pořádku třeba stěrače," uvedl policista Michal Procházka.

Porušení pravidel ze strany úřadů

Zákon podmínky přidělení majáku přesně stanovuje. Řidič musí být fyzicky zdatný, starší 21 let a mít profesní osvědčení. Za jízdy nesmí jíst, pít ani kouřit. Provozovatel je zas povinný jednou ročně projít s vozem technickou kontrolou.

Maják musí být zanesen v technickém průkazu auta, což zajišťují určené odbory městských a obecních úřadů. Jeho používání u policistů, záchranky a hasičů je přísně sledováno, mimo jiné navigačním zařízením GPS. U jiných "speciálních" účastníků silničního provozu, mj. zdravotních služeb, tato povinnost není.

"Houkající odtahová služba, bezpečnostní agentura, asistenční služba pro motoristy a opravář počítačů, to jsou případy, s nimiž jsem se setkal a měli vše v pořádku zanesené v papírech," pokračoval Procházka s tím, že by správně neměli mít na modrý maják ze zákona nárok.

"U úředníků přitom nejde o neznalost legislativy, otevřeně se mluví o úplatcích," řekl Právu Procházkův kolega, jenž nechtěl být jmenován.

Je přemajákováno

"Majáky hodně zneužívají soukromé zdravotní služby. Vydělávají. Babičky do nemocnic proto vozí s houkáním. A cestu řidiči nehlásí ani centrální záchrance, což by měli," řekl Právu Luboš Samec, redaktor hasičského serveru Požáry.cz.

Právu to potvrdil i ředitel pražské záchranky Zdeněk Schwarz. "Soukromí zdravotníci si usnadňují průjezd ucpaným městem, krátí cestu. Zdravotní pojišťovny hradí ujeté kilometry. Když denně firma realizuje 20 přeprav, vydělá více, než když jich udělá jen osm," uvedl.

Dalším problémem jsou magnetické majáky, které si řidič na střechu umístí, kdy se mu to hodí. "Ty nemusejí být zapsány v techničáku a nikdo vlastně moc neví, jak to postihovat," uzavřel Procházka. "Je přemajákováno. Ostatní řidiči už na houkání proto často ani nereagují," shrnul Samec.

Volání po tvrdém postihu

Šéf dopravní policie Zdeněk Bambas jednobodové ohodnocení zneužívání modrého majáku označuje za nevyváženost sankcí v silničním zákonu. Sazbu prý zpřísní jeho novelizace. Zneužití majáku by podle něj mělo být trestným činem.

K tomu se přiklání i Schwarz. "Řidiči odebrat řidičský průkaz a firmě licenci při opakovaných porušeních," doplnil další možné sankce. Trestným činem je prohřešek například ve Velké Británii, kde viník riskuje zabavení auta a nevyhne se soudu.

Pro vozidla se zapnutým modrým majákem neplatí značky, světelná signalizace, jízda vpravo, nedávají přednost chodcům, mohou jet po kolejích tramvají, vyhrazeném pruhu atd. Nesmějí však ohrozit ostatní účastníky provozu. Policista je zastavit může.