Ministerstvo proto nehodlá zakázat nákladním vozům vjezd na silnice, jako to z obavy před ničením komunikací dělají např. Poláci. Silnice jsou podle mluvčí ministerstva dopravy Marcely Žižkové stavěny tak, aby odolaly i středomořské výhni.

Přežijí prý i starší asfaltky

"Od roku 1989 se používá podobný materiál jako v Itálii či Německu. Drtivá většina komunikací je postavena z cementobetonové směsi, která je odolná jak proti nízkým, tak i vysokým teplotám," sdělila Právu mluvčí Marcela Žižková. Podle ní přežijí extrémní teploty i starší asfaltové cesty.

"Žádná dopravní omezení pro kamióny v případě vyšších teplot proto neplánujeme," řekla. Letní zákazy znají řidiči nákladních aut z Polska, kde při teplotách překračujících třicet stupňů Celsia nesmějí kamióny těžší než 12 tun na silnice od 11 do 22 hodin. Podobnými omezeními šetří své silnice i na Ukrajině nebo v Dánsku.

"U nás by mohl nastat problém na některých starších úsecích, ale plošně omezit jízdu kamiónů by bylo zbytečné," uvedl Jan Hoření z Ředitelství silnic a dálnic.

Opravy někde nevydrží ani rok

Problémy způsobuje vedro krajům, které se starají o silnice nižších tříd. "Na několika místech se prohlubují vyjeté koleje. Jsou poškozeny i některé letos opravené části silnic, to budeme reklamovat," řekl Právu mluvčí Středočeského kraje Martin Kupka.

"U nás jsou zatím spíše drobnější komplikace. Potí se asfaltové nátěry starších vozovek. Takové úseky sypeme drtí," sdělila Právu mluvčí Moravskoslezského kraje Šárka Swiderová s tím, že kraj se pere ještě s následky zimy.

"Některé silnice jsou pořád spíše tankodromy, takže se je snažíme opravovat. A to tak, aby příště odolaly i mrazům i vedrům."

"Oprava vozovek poškozených vysokými teplotami je vzhledem k velkým nákladům na opravy po letošní zimě komplikovaná," potvrdil i Kupka.

Železnice bez problémů

S extrémním teplem se potýkají i železničáři, přinutilo je k častějším kontrolám tratí.

"Ovšem na provozu se teploty nepodepsaly, plošně nezpůsobují žádné komplikace," poznamenala Hana Bednářová z tiskového oddělení Českých drah. "Myslíme i na zaměstnance, pravidelně se těm, kteří jsou ve službě, snažíme dodávat chlazené nápoje," dodala.