Armáda neuvedla, kdo si vysloužilá "ótéčka" koupil, hovoří se ale o některých afrických zemích. Podle Ivy Ruskovské z ministerstva obrany byly u nás poslední transportéry OT-64 vyřazeny z provozu na přelomu let 2004 a 2005.

O nevyhovujícím stavu osmikolových bojových vozidel vypovídal i jejich přesun z Hodonína do Prahy po teroristických útocích v USA v roce 2001. Na cestě k budově Svobodné Evropy se jednomu z obrněnců porouchala spojka, další vypověděl službu v hlavním městě.

V kosovské misi KFOR slouží poslední čtyři. "Předtím byly prakticky vytaženy ze šrotu," řekl nedávno náčelník generálního štábu Pavel Štefka. Naštěstí zatím nemuseli čeští vojáci použít transportéry v bojové akci. Když je v Kosovu vloni v srpnu navštívil ministr obrany Karel Kühnl (US-DEU), porouchalo se jedno z vozidel i s ministrem na palubě.

Vysloužilá "ótéčka" nahradí nové pandury

Československá lidová armáda disponovala v normalizačních letech kolem 3500 různých druhů "ótéček". Důvěrně je poznala většina tehdejších branců. Po rozpadu společného státu dostalo třetinu bojových vozů Slovensko, ty nejzachovalejší armáda prodala a zbytek putoval do šrotu. "Několik kusů různých verzí je v muzeu v Lešanech (na Benešovsku)," řekl ředitel Vojenského historického ústavu Aleš Knížek. Je mezi nimi i exemplář v bílém provedení z mírových zahraničních misí.

Česká armáda začne příští rok dostávat nové transportéry Pandur II rakouské zbrojovky Steyr. Za dvě stovky vozů Česko zaplatí rekordních 24 miliard korun.