"Budování poslední nerozestavěného části dálnice by tedy mohlo začít ještě letos na podzim a celý obchvat bychom měli dokončit v roce 2006," řekla Právu hlavní inženýrka této stavby Marie Nádvorníková z Ředitelství silnic a dálnic

Rozhodnutí o vyvlastnění parcely na Valíku o výměře 250 metrů čtverečních s 92 spoluvlastníky vydal stavební úřad ve Štěnovicích už v prosinci - patnáct majitelů se však proti němu odvolalo. "Do uplynulého pátku ale všichni vzali své odvolání zpět a vyvlastnění tak vstoupilo v platnost," sdělil koordinátor stavby Petr Otásek. Své pozemky už prodali i další tradiční odpůrci trasy přes Valík: obce Štěnovice a Útušice.

"Investor se s těmito obcemi dohodl na ekologických úpravách dotčeného úseku dálnice. Neviděl jsem proto důvod, proč stavbu dál zdržovat," podotkl Miroslav Patrik, jeden z patnáctky zmíněných aktivistů.

Spor se vedl řadu let

O tom, že se obchvat Plzně bude stavět, padlo rozhodnutí již v roce 1988. Spory s ekology způsobily, že se ale výstavba dálnice nemohla odstartovat. Přitom je od podzimu 1998 hotova celá dálnice D5 Praha-Plzeň-Rozvadov. Motoristé, kteří by jinak při cestě do Německa město minuli, musejí nadále projíždět plzeňským centrem.

Celý obchvat bude měřit dvaadvacet kilometrů a povede od Ejpovic k Sulkovu. Ministerstvo životního prostředí požadovalo kratší trasu blíž plzeňskému centru, která by se vyhnula rekreační oblasti v sousedství kopců Val a Valík. Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) v roce 1999 rozhodlo o delší variantě a obce Štěnovice a Útušice na to reagovaly žalobou. Vrchní soud v Praze v březnu 2001 žalobu odmítl a dal tak zelenou variantě MMR.

Urychlit vyvlastňování pozemků měl parlamentem schválený zákon, jenž prohlásil obchvat za stavbu ve veřejném zájmu. Ředitelství silnic a dálnic pro urychlení prací rozdělilo dvaadvacetikilometrový obchvat na tři stavební úseky. Už letos v prosinci by měly být dokončeny dva krajní a nejdelší úseky 20kilometrového okruhu. Dokončen bude osmikilometrový úsek Útušice-Sulkov a polovina pásu východní etapy Ejpovice-Černice. Celý obchvat vyjde na zhruba 13 miliard korun.