"Plánovaná trasa dálnice ignoruje šetrnější alternativy," tvrdí ekologové. Chtějí prosadit, aby nejcitlivějšími oblastmi CHKO vedl dálniční tunel dlouhý tři a půl kilometru. Jejich stížností se zřejmě bude zabývat Direktorát pro životní prostředí Evropské komise.

Dálnice D8 (Praha - Ústí nad Labem - hraniční přechod Krásný Les) bude měřit 92 kilometrů. V červnu 2001 na ní byl zprůjezdněn šestnáctikilometrový úsek z Nové Vsi do Doksan. Motoristé se tak již po D8 plynule dostanou z Prahy až do Lovosic, což je 48,3 kilometru. Navíc je ve výstavbě 23 km dlouhý úsek z Trmic ke státní hranici s Německem.

Gordickým uzlem dálnice D8 zůstává 16,4 kilometru dlouhá trasa v CHKO mezi Lovosicemi a Řehlovicemi. Přes výjimku ze zákona se zde stavět stále ještě nezačalo. Sdružení Děti Země se obrátilo na ministra životního prostředí Libora Ambrozka (KDU-ČSL), aby byl znovu přezkoumán vliv dálnice na životní prostředí. Nyní probíhá odvolací řízení.

Politici se snaží stavbu uspíšit

"Když Děti Země uspějí, opozdí se výstavba D8 v CHKO minimálně o tři až čtyři roky. Všechna dosud vydaná rozhodnutí úřadů by totiž byla neplatná," řekl už dříve Právu Alois Lichnovský z Ředitelství silnic a dálnic.

Přitom podle česko-německé mezivládní dohody se D8 má už v roce 2005 propojit hraničním mostem v Krásném Lese s německou dálnicí A17, budovanou od Drážďan. Na nutnosti termín dodržet se letos v dubnu při jednání v Praze shodl ministr dopravy Milan Šimonovský s německým spolkovým ministrem dopravy, stavebnictví a bytové výstavby Manfredem Stolpem.

Překonat problémy s dostavbou D8 se snaží i Ústecký kraj a někteří politici. Například poslanec Josef Hejdar (ČSSD) hledá ve Sněmovně podporu pro přijetí speciálního zákona, jenž by o polovinu zkrátil zákonné lhůty při projednávání stížností na průchod dálnice CHKO a uspíšil vydání stavebního povolení.