Výroba měla podle Jedlaucnika začít dřív, armáda ale smlouvu o dodání 200 transportérů podepsala s téměř dvouměsíčním zpožděním až počátkem letošního června.

"Pandur se stane páteří české armády po dobu následujících 30 let," uvedl Jedlaucnik. Nové stroje tak nahradí ve výzbroji české armády  legendární typ OT-64.

Vojsko zařadí prvních 17 transportérů s třicetimilimetrovým kanónem do výzbroje koncem příštího roku. V letech 2008 až 2012 přibudou další verze - velitelská, průzkumná, protiletadlová, dělostřelecká, minometná, zdravotnická či pro vojenskou policii.

Obrněnec jede více než stovkou

Téměř osmimetrový obrněnec s náhonem na všech osm kol může jet maximální rychlostí 105 kilometrů za hodinu, ve vodě plave desetikilometrovou rychlostí. Pohání jej šestiválcový motor s výkonem 455 koní. Armáda chce vozy používat v Česku i v zahraničních misích, kam je bude možné přepravovat letecky.

Ministerstvo obrany vypsalo výběrové řízení na nové transportéry loni na jaře. Přihlásilo se sedm vážných uchazečů, z nich do finále postoupil Steyr z amerického konsorcia General Dynamics a finská státní společnost Patria s vozem AMV.

Finové sice údajně nabídli modernější obrněnce, Steyr ale zvítězil kvůli nižší ceně a rozsáhlejšímu programu investic do české ekonomiky. Patria a další neúspěšný uchazeč o zakázku, Iveco Fiat, si pak podali řadu stížností, takže se celý proces proti původnímu plánu zpozdil. [celá zpráva]

Ministr obrany Karel Kühnl (US-DEU) smlouvu s Rakušany podepsal až těsně po volbách, v nichž jeho strana neuspěla, a vysloužil si za to kritiku z řad občanských demokratů.