"Bude u toho i zástupce Inspekce životního prostředí z Ústí nad Labem. Sedm set padesát tun odpadu, jehož původ uznalo Sasko-Anhaltsko, si Němci začnou odvážet v pondělí v 10 hodin," řekla Právu starostka Libčevsi Vlasta Staňková.

Aby se odvoz nezdržoval, byla na pondělí, kdy je státní svátek, vyjednána výjimka pro jízdy kamiónů s odpadem. "Odbor dopravy a silničního hospodářství Krajského úřadu Ústeckého kraje vydal celkem pětadvacet povolenek s platností od neděle," řekla Právu mluvčí krajského úřadu Šárka Roudnická. Povolenky budou připraveny na hraničním přechodu v Cínovci.

"Použijí kamióny s velkoprostorovými kontejnery a přivezou si i vlastní nakladač. Ještě před odjezdem ze země chtějí u nás odpad vážit," informoval Beno Macík z Celia.

Obyvatelé Libčevsi konečně začali věřit, že se život v obci vrátí do normálních kolejí. "Jsme rádi, že ten hnus bude pryč. Že se přestaneme bát, kdy odpad zase někdo zapálí a naše děti se přiotráví," shodli se v pátek.

Odvoz odpadu bude Němcům trvat několik dnů

U 3650 tun odpadu, který skončil v litvínovském meziskladu, budou německé úřady zjišťovat, ze které spolkové země pochází. Pokud se původ neprokáže, spolková agentura pro nebezpečný odpad by měla náklady na odvoz a likvidaci rozpočítat mezi všechny spolkové země.

Na českém území je nadále dalších 12 až 15 tisíc tun odpadu, o němž české ministerstvo životního prostředí s Německem nadále jedná. Stejně jako v Libčevsi se musí prokazovat jeho původ.

ČR má v Unii zatím sedm spojenců proti dovozu odpadů

Česko zatím našlo podporu své snahy zakázat dovoz odpadů u sedmi států pětadvacetičlenné Evropské unie. V pátek ji přislíbily státy Visegrádské čtyřky - Slovensko, Maďarsko a Polsko.

"Před nimi jsme na svou stranu získali Německo, Portugalsko, Dánsko a Belgii," řekla Právu mluvčí ministerstva životního prostředí Karolína Šůlová s tím, že snažení ČR o změnu připravované unijní odpadové směrnice podporují i ekologické organizace.

Podle unijního návrhu by se odpad stal běžným zbožím a mohl by se bez povolení vyvážet. Česko chce prosadit, aby s dovozem musela souhlasit země, kde má být zlikvidován. "A aby se každá země o svůj komunální odpad přednostně postarala sama," řekl ministr životního prostředí ČR Libor Ambrozek (KDU-ČSL).