"V současné době vyhláška prochází připomínkovým řízením a podepíšu ji nejpozději v polovině května," sdělil ve středu ministr dopravy Milan Šimonovský.

Na otázku, proč se nedočerpají papírové formuláře testů, kterých jsou v autoškolách velké zásoby, Šimonovský odpověděl: "Původně jsem s dočerpáním zásob skutečně počítal. Právníci mi ale sdělili, že není možné současně připouštět staré a nové testy, protože zkoušení by neměli rovné podmínky."

Počítač vybere 25 z 1000 otázek

Závěrečné testy se budou za přítomnosti zkušebního komisaře vykonávat buď v autoškole, nebo na obecním úřadě. Komisař přidělí žadateli PIN, ten ho zadá do počítače, jenž mu vybere pětadvacet z tisíce možných otázek. Také jejich vyhodnocování bude automatické. Maximum je 50 bodů a minimum pro složení zkoušky 43 bodů.

"V praxi to znamená nanejvýš čtyři chybné odpovědi, protože jednotlivé otázky budou podle obtížnosti ohodnoceny jedním až čtyřmi body," upřesnil Šimonovský. Pokud uchazeč získá méně než 43 bodů, bude muset test do šesti měsíců opakovat, za což zaplatí 100 korun. Součástí zkoušek bude tak jako dosud i údržba vozidla a jízda za účasti zkušebního komisaře. Každé opakování zkoušky z údržby bude stát 200 korun a jízdy 400 Kč. Před opravnou zkouškou nebude uchazeč muset absolvovat žádné kondiční jízdy ani novou výuku v autoškole. Prostě si s ní jen dohodne termín.

Na každou otázku jen jedna odpověď

Při vytváření otázek pro nové testy se MD snažilo vyvarovat chyb z těch dosavadních, které jsou zbytečně složité. Připomínají chytáky na zkoušející, protože na některé otázky je i několik správných odpovědí.

"Nové testy budou ke zkoušeným podstatně přátelštější. Nejsou to žádné hlavolamy a na každou otázku je pouze jedna správná odpověď. Navíc se on-line zkoušením zabrání případným manipulacím s výsledky testů. Oprávnění řídit motorové vozidlo tak získají jen ti, kteří skutečně ovládají pravidla silničního provozu," zdůraznil Šimonovský. Nové otázky vycházejí z novely zákona č. 361/2005 o provozu na pozemních komunikacích, která nabude účinnosti 1. července. Zkoušení však budou při testu muset prokázat i znalost dopravních značek, obecných zásad bezpečné jízdy a schopnost řešit dopravní situace.

Testy si půjde cvičit na internetu

Na otázku, jak budou zkoušeni cizinci, odpověděl Šimonovský: "Pro ně jsou připraveny verze elektronických testů v němčině a angličtině. Přípustné ale i nadále bude, aby testu byl přítomen překladatel. A komisař bude zodpovědný za to, aby to byly skutečně odpovědi zkoušeného cizince, a ne tlumočníka."

Do konce května zajistí MD proškolení všech pěti set státních zkušebních komisařů a příslušných pracovníků obecních úřadů.

Uchazeči o řidičský průkaz i motoristé, kteří si chtějí oživit a doplnit znalosti, si budou moci nové testy procvičovat na internetu. Buď na adrese etesty.mdcr.cz, nebo na specializovaných stránkách www.novapravidla.cz. Tam lze rovněž nalézt informace o bodovém systému postihu neukázněných řidičů, který bude v Česku zaveden ve stejném termínu jako nové testy, tedy od 1. července.