"Prostudování té nabídky bude trvat asi celý příští týden. Ten materiál má stovky stran," informoval Čírtek. Nové vozy by měly nahradit auta Praga V3S a sovětské nákladní vozy, jejichž stáří se pohybuje kolem 30 let.

Vojsko klade ve svých požadavcích na nové vozy důraz na dobré vlastnosti v terénu, odolnost, možnost přepravy vzduchem i po železnici a ochranné zabezpečení. Tatry by měly díky pancéřování přestát útok konvenčními zbraněmi či střet s protipěchotní minou.

Vybaveny budou trenénní vozidla i držákem na kulomet ve stropě kabiny. Z necelé tisícovky aut budou více než polovinu tvořit valníky, zbylé vozy mají být vybaveny různými nástavbami podle potřeby vojska. Tatra je dlouholetým partnerem české armády, dodala jí už kolem 2500 hlavně těžkých terénních automobilů.

Celkem by mělo vojsko získat 177 vozů

Kopřivnická Tatra chystá například vojenský vůz Tatra 815-7, který by měl nahradit řadu 825. Jednou z jeho hlavních předností bude nižší kabina, takže vůz bude možné na rozdíl od jeho předchůdců přepravovat nejrozšířenějším letounem NATO Hercules. Vozidla by měla automobilka dodávat bez pancéřování, to si odběratelé budou moci dokoupit zvlášť a přímo v akci během osmi hodin auto sami zapancéřovat. V běžném provedení vozu bude standardní tatrovácký motor i manuální převodovka.

Ministerstvo obrany přitom koncem loňského roku podepsalo se společností OKD Doprava smlouvu na dodání 177 nákladních aut Tatra 815 Multilift za 1,2 miliardy korun s náhonem na osm kol. V případě vozů Tatra 815 je OKD Doprava navíc smluvním partnerem kopřivnické společnosti Terex-Tatra a má pověření vyrábět a prodávat atypické úpravy nákladních aut na bázi tater.