Pro přijetí dlouho připravovaného kodexu bylo zapotřebí, aby s návrhem souhlasila nadpoloviční většina, tedy 101 poslanců. Ze 151 přítomných zákonodárců se jich nakonec pro vyslovilo pouhých 20, proti hlasovalo 65 poslanců. Mezi poslanci, kteří se hlasování zdrželi, byli i zástupci US-DEU. Jejich předchozí návrh na odložení hlasování do příští schůze Sněmovny, který přednesl ministr obrany Karel Kühnl, byl rovněž zamítnut.

S návrhem, aby ČSSD souhlasila s vetem Senátu a postavila se proti normě, kterou původně odhlasovala, přišel úřadující předseda ČSSD a ministr financí  Bohuslav Sobotka.

Česko je tak poslední postkomunistickou zemí, která po roce 1990 nemá nový trestní zákoník. Stále tak platí více než čtyřicet let stará a mnohokrát novelizovaná norma. Nový zákoník měl mimo jiné zpřísnit tresty za vraždu a další závažné trestné činy. Snížit se měla také hranice trestní odpovědnosti z 15 na 14 let.

Někteří soc. dem. byli pro kodex

Ne všichni sociální demokraté ale byli proti trestnímu zákonu. Pro schválení trestního kodexu se vyslovili například poslanci Zdeněk Jičínský a Jitka Kupčová.

Jičínský si pochvaloval, že v novém kodexu "se výrazně zvyšují trestní sazby u trestních činů proti životu a zdraví, horní hranice odnětí svobody se z 15 let zvedá na 20 let". Podle něj se tak zvyšuje rozdíl mezi zločiny na zdraví a majetkovými delikty.

Pro přijetí trestního zákona lobboval ve Sněmovně i ministr spravedlnosti Pavel Němec (US-DEU). Argumentoval, že v prvním čtení podpořili kodex i poslanci soc. dem. a ODS. V úterý oznámil, že našel způsob, jak paragraf do zákoníku vrátit, aby mohl projít ještě před volbami.

Němec tvrdil, že ČSSD změnila názor až po dopise SNK-ED předsedovi vlády Paroubkovi. "Najednou ČSSD tvrdila, že nevěděla, o čem hlasuje. Takové vysvětlení je nejen nesmyslné, ale především hloupé a jsem přesvědčen, že pod úrovní tak vážené strany, a doufám, že ne všichni v ČSSD s touto lží souhlasí," uvedl v Právu Němec.

Premiér je proti trestnímu kodexu

Proti trestnímu zákonu se naopak vyslovil premiér Jiří Paroubek, který po upozornění senátorů razantně odmítl jeho schválení, protože se mu nelíbilo, že poslanci na návrh Marka Bendy (ODS) vypustili paragraf o zneužívání informací v obchodním styku, který postihuje tuneláře.

Paragraf původně v zákoně byl, zmizel poté, co poslanec ODS Marek Benda podal pozměňovací návrh, aby v zákoně tunelování jako zvláštní trestný čin nebylo, a většina poslanců, včetně těch ze soc. dem., s tím souhlasila.

Mnozí právnící tvrdí, že tunelování je možné odsoudit podle jiných pasáží zákona a mít konkrétní paragraf na tunelování není nezbytné.

Navrhované změny v zamítnutém trestním zákoníku
Snížení hranice trestní odpovědnosti z 15 na 14 let.
Snížení hranice pro legální sexuální styk z 15 na 14 let.
Zpřísnění postihů za nejbrutálnější trestné činy, například vraždy. Horní hranice trestních sazeb měla činit 20 až 30 let vězení při zachování možnosti doživotního trestu. Nyní je nejvyšší možný trest, kromě doživotí, 15 až 25 let odnětí svobody.
Nové trestné činy, například usmrcení na žádost nemocné osoby(eutanazie), klonování lidí, neposkytnutí pomoci oběti havárie či dotační podvod. Kodex počítal i s postihy pro hackery za nelegální vstup do počítačového systému. Tyto činy zatím v trestním zákoně zatím buď vůbec nejsou, nebo byly zahrnuty pod jiné skutkové podstaty. Eutanazie je například dosud de facto vraždou.
Domácí vězení jako nový druh trestu u méně závažných činů. Nyní mohou soudy pachatelům uložit podmínku či například trest obecně prospěšných prací.
Rozšíření škály sexuálních deliktů například o sexuální obtěžování a nabízení prostituce v blízkosti škol. Přísněji měl být trestán placený sex s nezletilci. Nová norma měla také umožnit umisťování sexuálních delikventů do detenčních ústavů. Nyní policie stíhá sexuální obtěžování jen v případě, že je spojeno s jiným trestným činem, například omezování osobní svobody či znásilnění. Detenční ústavy dosud neexistují.
Rozlišení mezi tresty za přechovávání "tvrdých" a "měkkých" drog. Nyní zákon mezi "měkkými" a "tvrdými" drogami v tomto ohledu nedělal rozdíl.
Legalizace pěstování malého počtu rostlin marihuany a omamných hub pro vlastní potřebu. Nyní platí, že pěstování pro vlastní potřebu není odlišeno od "komerčního" pěstování.
Rozšíření seznamu rasově motivovaných činů. Trestné mělo být například odmítnout někoho obsloužit kvůli jeho rase. Podobné jednání soudy v minulosti v některých případech posuzovaly jako podněcování k rasové nesnášenlivosti.
Zpřísnění trestů za útok na záchranáře. Na tyto činy se v současnosti obecně vztahují ustanovení o trestných činech proti životu a zdraví.
Zdroj: ČTK