Středisko dálniční údržby ve Velkém Beranově na Jihlavsku v minulých letech rozvezlo nejvýše 3800 tun soli za celou sezónu. Letošní rekordní spotřeba 6000 tun, tedy pro lepší představu šest miliónů kilogramů, opět potvrdila platnost pohádkového rčení, že sůl je nad zlato. Přesvědčeni jsou o tom alespoň silničáři z Vysočiny, kterým zbývá sůl už jen na dva dny. Zima přitom podle předpovědí tak rychle neskončí.

Solí se začíná šetřit

Vedoucí oddělení správy a údržby dálnice ve Velkém Beranově Josef Báňa potvrdil Právu, že si už museli začít půjčovat sůl od partnerských středisek z jižní Moravy. "Po neděli bychom měli dostat dalších narychlo přiobjednaných pět set tun posypu pro chemické ošetřování povrchu dálnice. Snad v současné situaci vydržíme," odhadoval Báňa. "Pokud do konce března zima skončí, dodatečné množství soli nám bude stačit," dodal.

Velkoberanovští cestáři tak náročnou zimu nepamatují. Přitom poslední předpověď není vůbec optimistická. Mírně oteplit se má po souvislém období celodenních mrazů přes víkend, také příští týden by ovšem mělo mrznout.

Navíc je už nyní jasné, že se tuhá zima projeví na stavu dálnice i ve zbývajících ročních obdobích. "Po téhle zimě bude už tak chatrná dálnice rozbitá ještě více. Tohle že má být hlavní dopravní tepna napříč republikou!" povzdechl si šéf velkoberanovské dálniční údržby.

Pomáhá i Nohavica

Silničářům z Velkého Beranova morálně pomáhá i písničkář Jaromír Nohavica, třebaže o tom asi neví. "Jeho nejnovější písnička Ladovská zima se už stala naší novou hymnou. Snažíme se svou práci brát s humorem, i když text té písně je nejen vtipný a zábavný, ale taky krutě pravdivý," svěřil se Báňa.

Každodenní realitu v úseku dálnice, který má Josef Báňa na starosti, vystihují Nohavicovy verše o kolonách aut, uzavřené D1 na Vysočině i bílém mokrém svinstvu padajícím vytrvale za límec.

Velkoberanovský úsek dálnice měří osmačtyřicet kilometrů. Začíná na dvaadevadesátém kilometru kousek za Humpolcem, pokračuje přes Větrný Jeníkov, Pávov, Velký Beranov a Měřín a končí na stočtyřicátém kilometru u Velkého Meziříčí. Přes zimu vyjíždí na jeho údržbu sedm nákladních aut se sypači a radlicemi.