"Autoklub vždy zastával názor, že řízení pod vlivem alkoholu je nebezpečné, a že správně nasazený bodový systém bude účinným nástrojem proti nekázni v silniční dopravě. Ovšem s takovou tvrdostí nesouhlasíme. Ve většině evropských zemí Evropy je limit 0,5 promile," řekl v neděli Právu Václav Špička z Autoklubu ČR.

Dosáhnout ale v Česku změny bude obtížné. Na nulové toleranci k alkoholu za volantem trvá nejen Šimonovský, ale i většina poslanců.

Ustanovení nejasná, přiznal ministr

V červenci se provoz na silnicích začne v ČR řídit novelou zákona č. 361/2000 o provozu na pozemních komunikacích. Ta mimo jiné zavádí bodový systém postihu motoristů, jimž bude za dvanáct trestných bodů odňat automaticky na celý rok řidičský průkaz.

Při projednávání vládní předlohy vznesli loni poslanci kolem tisíce pozměňovacích návrhů. I to má podíl na tom, že některá ustanovení novely zákona č. 361 jsou nejasná, a měla by se změnit dříve, než nabude účinnosti.

"Hospodářskému výboru jsem proto předložil soubor dodatečných změn, které už Sněmovna schválila, a nyní v březnu se jimi bude v rámci novely zákona číslo 111/1994 o silniční dopravě zabývat Senát," sdělil Šimonovský.

Jak už Právo informovalo, ministr chce upřesnit postih za jízdu pod vlivem alkoholu a návykových látek. Novela zákona, platná od 1. července, totiž v postizích nerozlišuje, zda je řidič způsobilý k jízdě či ne. Kdyby mu policie zjistila více než 0,3 promile, má přijít o 6 bodů.

A jaká bude od července praxe, jestliže teď Šimonovského "soubor změn" schválí Senát a podepíše prezident? Když policisté zjistí, že řidič má v krvi více než 0,3 promile alkoholu a je ve stavu vylučujícím způsobilost řídit, dostane sedm bodů. Pokud řídit způsobilý je, přibude mu na konto šest bodů, a do 0,3 promile alkoholu tři body.

Inspirovat se Unií

Autoklub je ovšem přesvědčen, že počet nehod by se vlivem opatření prosazovaných Šimonovským nesnížil. Dá se totiž předpokládat, že nezodpovědní řidiči, kteří řídí i s vysokou hladinou alkoholu v krvi, se nedají od takovéhoto počínání odradit.

Podle Autoklubu je proto třeba případy, kdy řidič pod vlivem alkoholu zaviní nehodu, odlišit od prostého zjištění alkoholu v krvi řidiče při běžné silniční kontrole.

"Jestliže k nehodě nedojde, měl by za méně než 0,5 promile, které je tolerováno ve většině evropských států, následovat pouze finanční postih, bez přidělení trestných bodů," uvedl Špička.

A co říká o nehodovosti s alkoholem za volantem policejní statistika? Řidiči, kteří ho požili, zavinili loni v ČR 8192 nehod (4,3 procenta z celkového počtu). Usmrceno při nich bylo 59 a zraněno 3493 lidí. Ve srovnání s rokem 2004 byl počet nehod pod vlivem alkoholu nižší o 253 (tedy o tři procenta).

Jaké jsou v Evropě limity pro alkohol za volantem stát povolený limit (v promile)
Kypr 0,9
Velká Británie, Irsko, Lucembursko, Malta 0,8
Belgie, Bosna a Hercegovina, Bulharsko, Dánsko, Finsko, Francie, Island, Itálie,
Lotyšsko, Makedonie, Německo, Nizozemsko, Portugalsko, Řecko, Slovinsko, Srbsko a Černá Hora, Španělsko, Švýcarsko, Turecko 0,5
Rakousko 0,49
Litva 0,4
Norsko, Polsko, Švédsko 0,2
Albánie 0,1
Bělorusko, Česká republika, Estonsko, Chorvatsko, Maďarsko, Moldávie, Rumunsko, Rusko, Slovensko, Ukrajina 0
Zdroj: AIT/FIA a Autoklub ČR