Hlavní obsah

Vojáci lamentují nad poruchovostí L-159

Novinky, Kamil Houska

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Vojenští letci jsou podle informací Práva naštvaní na velkou poruchovost bitevníků L-159 dodávaných české armádě společností Aero Vodochody. Letoun je podle nich špičkový, ale jeho provedení není dostatečně kvalitní. Většina strojů tak stojí v hangárech a létat se na nich nedá. To přiznalo i vedení resortu obrany.

Článek

"Létat se dá asi na pouhé třetině z bezmála šedesáti bitevníků, které v této chvíli máme k dispozici. Stále se objevují poruchy, musí se něco doladit. Je to pořád dokola," stěžoval si Právu jeden z letců.

Nekvalitní díly?

Ministr obrany Jaroslav Tvrdík je podle svých slov Právu poruchovostí letounů zaskočen. "Samozřejmě vnímám určitou nespokojenost na velitelství Vzdušných sil a na leteckých základnách při provozuschopnosti bitevníků L-159. Třeba dnes létá, nebo je plně provozuschopných, 17 z více než padesáti dosud dodaných letadel," řekl včera.

"Pevně věřím, že jde o problémy vzniklé za předchozího vedení Aera Vodochody, kdy resort obrany měl výhrady ke kvalitě zahraničních subdodávek. Je to zřejmě dozvuk let 1999 a 2000," dodal ministr.

Podle něj může současně jít také o očekávané závady spojené s tím, že se jedná o první dodávky úplně nového zbraňového systému. "Věřím, že se to podaří v krátké době vyřešit, a pokoušíme se úzce spolupracovat s vedením Aera na odstranění těchto nedostatků," sdělil Tvrdík.

Zastal se přitom výrobce slovy, že se snaží problémy řešit rychle. "Zatím je v této věci Aero velmi vstřícné. O dny, kdy tyto letouny nejsou v provozu, nám prodlužuje záruční lhůtu. Zatím všechny případné opravy jsou odstraňovány na náklady Aera," zdůraznil Tvrdík. Záruka bitevníků je podle něj jeden rok nebo 200 letových hodin. 

Na kanón budou vojáci čekat léta

Poruchovost však není jedinou skvrnou na kráse L-159. Vázne vývoj kanónu Plamen, za který je odpovědný ZVI Vsetín. Ten má finanční problémy. Ministři proto letos souhlasili s vyjmutím zbrojovky ze skupiny Trustfin a jejím prodejem za symbolickou korunu Vojenskému opravárenskému podniku ve Šternberku. 

Armáda si chtěla kanón dokončit sama. Po analýze ale zjistila, že to je velké sousto, a tak od záměru ustoupila. Tvrdík půjde za čtrnáct dnů do vlády s žádostí změnit usnesení o převodu ZVI. 

"Máme zájem o případný vstup strategického partnera do ZVI a máme zájem na naplnění smlouvy o odběru 144 kusů kanónů Plamen a příslušného počtu nábojů v hodnotě přes dvě miliardy korun," ujistil Tvrdík. Pokud by vše šlo rychle, podle lidí z obrany by kanón mohl být dokončen a dodán nejdříve za dva roky.

Proto se hledají varianty, co do té doby s bitevníky. Podle Tvrdíka by se buď musel hledat jiný kanón ve světě, nebo by se dalo dočasně využít výzbroje z vyřazených ruských Su-22. Armáda má podle informací Práva zhruba 40 těchto kanónů v dobrém stavu

Reklama

Související články

Štefka odmítá, že pilot zemřel zbytečně

Náčelník generálního štábu Pavel Štefka v pátek odmítl zprávy, podle nichž manévr bitevního letounu L-159 Alka, který se v pondělí zřítil ve vojenském...

Vojáci zruší zákaz létání na L-159

Nejspíš už v pátek obnoví česká armáda létání na bitevnících L-159, jež bylo zastaveno kvůli únorové tragické nehodě zkušeného pilota ve vojenském prostoru...

Výběr článků

Načítám