Nova odstartovala v úterý večer a sází na osm zábavných minutových spotů ve stylu sci-fi, ve kterých se prošedivělý a brýlatý moderátor Rey Koranteng telefonicky ptá v roce 2013 různých lidí, jak se deset let po vstupu do EU mají.

Dozvíme se například, že důchodci "táhnou" na zimu na jih k moři, nebo, že česká slivovice se stala díky volnému trhu jedničkou v irské hospodě. O prezidentu Václavu Klausovi, který mezitím "povýšil na prezidenta Evropy", už budoucí puberťáci neví, že pochází z Česka.

Železný: Rozhodujme s odstupem

"Rozhodně to nebude zběsilá kampaň, která říká - vstupme, vstupme, ale rozhodujme. Rozhodujme s nadhledem a buďme s odstupem," uvedl včera šéf Novy Vladimír Železný na tiskové konferenci při předvádění spotů, do jejichž výroby Nova investovala 80 až 90 miliónů korun.

Železný řekl, že nepochybuje o tom, že se Češi v referendu vysloví pro vstup, ale větší problém bude podle něj s účastí. Jak on sám bude volit, odmítl prozradit.

Na jeho slova, že "ti, co říkají halasné ano, mohou způsobit významné ne," se ozval v sále sedící mluvčí ministerstva zahraničních věcí Vít Kolář, zda tím Železný nenaráží na kampaň jejich ministerstva. "Ne, vás jsem neměl na mysli. Jsou tu různé kampaně, nerad bych někoho jmenoval," odpověděl mu Železný.

Do Evropy s celebritami

Česká televize kromě zhruba desítky publicistických a zpravodajských pořadů, které se již vysílají, připravuje na červen velkou zábavnou, přímým přenosem vysílanou show Referendum v srdci Evropy se známými celebritami, jako je Lucie Bílá, Karel Gott, Helena Vondráčková, Martin Dejdar, Jiřina Bohdalová, Karel Šíp, skupina Elán a dalšími.

Novinkou ČT bude třídílný cyklus, co je třeba vědět před referendem nazvaný EU: ano-ne. První díl cyklu s podtitulkem Pověry o EU uvede veřejnoprávní televize 22.května ve 20 hod. na ČT 2