"Naprosto vědomé preferování určitého pohlaví často vidíme v oborech, kde je mezi uchazeči větší zastoupení dívek. Tam dávají přednost chlapcům. Stává se to hodně například na pedagogických oborech," uvedla pro Právo spoluautorka studie, socioložka Irena Moravcová - Smetáčková.

Pedagogové, kteří jsou u přijímacího řízení, podle ní otevřeně říkají, že chtějí na školu dostat chlapce, a proto se jim snaží najít nějaké body navíc. Daří se jim to, jak říká socioložka, v kolonkách "zájmové aktivity" či "motivace ke studiu".

"Říkají, že se snaží chlapce přijmout z logických důvodů, chtějí, aby studijní kruh byl složený pestřeji, mají za to, že čím bude vyváženější, tím to bude lepší pro studium i pro vstup do povolání," míní socioložka.

Učitelé bývají přesvědčeni, že dívky jsou spíš na memorování a učení se zpaměti a chlapci mají logické myšlení. Pokud dívky uspějí v úlohách založených na logice, často si to zkoušející vykládají tak, že to mají naučené, nebo opisovaly. "Nejsou otevřeni tomu, že to skutečně může být z jejich hlavy," říká socioložka.

Naopak na technikách, kam se hlásí hodně chlapců, podle ní dívky nijak významně při přijímání protežovány nejsou. "Tam předpokládají, že dívky musí být nadmíru výborné, musí mít vynikající výsledky, aby byla přijaty," tvrdí socioložka.

Začátek už na ZŠ

Škatulkování podle pohlaví přitom začíná už na základních školách. Učitelé tu nevědomě dávají žákům určité modely, jakým směrem by se měli vydat. "Stačí, když v matematice nebo chemii učitel párkrát utrousí: ,a teď jeden lehčí příklad pro děvčata"," popisuje praxi socioložka.

Stereotypy se mnohdy řídí i výchovní poradci, kteří radí školákům s výběrem povolání. "Dívku od střední průmyslové školy často odrazují, stejně jako chlapce od střední zdravotnické nebo pedagogické školy," míní socioložka.

Autoři studie, která vznikla na objednávku ministerstva školství, vycházeli z rozhovorů s čtyřiceti představiteli středních, vyšších odborných a vysokých škol a se 115 studenty. K dispozici měli přes 2600 dotazníků vyplněných žáky posledních ročníků základních a středních škol.