"Včera byl zahájen zkušební provoz, který ale narušil výpadek elektrické energie v Ostravě," sdělila Právu mluvčí ministerstva informatiky Klára Volná. Kamery a několik elektronických informačních tabulí na D1 je součástí projektu Jednotného systému dopravních informací.

Loni v listopadu bylo v Ostravě otevřeno pracoviště národního dopravního centra, které shromažďuje informace z celé republiky, zejména o sjízdnosti komunikací. V terénu je kvůli tomu 800 dispečerů, kteří minimálně čtyřikrát denně předávají zprávy z jednotlivých regionů. Nyní začaly na D1 fungovat zmíněné čtyři kamery a stejný počet proměnných informačních tabulí. Ty budou řidiče průběžně varovat, když na dálnici dojde k závažné nehodě, vytvoří se náledí a podobně.

Portály s proměnnými informačními tabulemi najdou řidiči na 89 a 151 kilometru dálnice D1 ve směru na Brno, a v opačném směru na 180 a 124 kilometru. Ministr dopravy Milan Šimonovský ujišťuje, že do čtyř let bude kamerami a tabulemi vybavena celá dálniční síť ČR. Cílem jednotného systému je přispět ke snížení nehodovosti.

"Řadu dopravních informací měli už dříve k dispozici policisté, hasiči i silničáři. Tyto údaje si však vzájemně neověřovali. Nefungovala jejich výměna, ani publikování informací pro veřejnost. Teď budou mít řidiči všechny informace dostupné na jednom místě a on-line v elektronické podobě," zdůrazňuje ministryně informatiky Dana Bérová.

Nejzatíženější českou dálnicí denně projíždí přes 30 tisíc vozidel a v úseku před Prahou až sto tisíc. Ani letos není žádnou výjimkou, že se provoz na D1 zcela zastaví. To se stalo například 8. února, kdy byla dálnice na Vysočině uzavřena celé dvě hodiny, protože vozovku zatarasil havarovaný kamión. Lepší informovanost řidičů by nyní měla zoufalou situaci na D1 alespoň částečně zlepšit.