Hlavní obsah

Cesty vrcholných politiků přijdou na desítky miliónů

Právo, Naďa Adamičková, Marie Königová
PRAHA

Zdá se nemožné zaplatit za jednu zahraniční cestu více než osm a půl miliónu korun? Omyl. Přesně tolik stála státní kasu loňská desetidenní návštěva ministra zahraničí Cyrila Svobody (KDU-ČSL) v Kolumbii, Guatemale, Dominikánské republice a Paraguayi.

Článek

Za loňské zahraniční cesty šéfa české diplomacie, prezidenta Václava Klause a premiérů Stanislava Grosse a poté Jiřího Paroubka včetně přijetí jejich protějšků z ciziny by pak stát měl zaplatit téměř devadesát miliónů korun. Vyplývá to z písemného materiálu ministra Svobody o čerpání finančních prostředků pro vrcholné návštěvy, který má Právo k dispozici a kterým se pravidelně každý rok zabývá vláda.

Náklady zvýšilo nouzové přistání

"Většinu nákladů na tyto cesty spolyká doprava, a s tím nic neuděláme," řekl Právu mluvčí ministerstva zahraničí Vít Kolář v narážce na zastaralý letecký park vládní letky. Vysoké náklady na jihoamerickou cestu zdůvodnil na dotaz Práva ministr zahraničí poruchou letadla. "Museli jsme nouzově přistát v Mauretánii, musely se přivézt náhradní díly," prohlásil šéf české diplomacie.

Svoboda je vzhledem ke svému resortu tradičně největším cestovatelem, za ním následuje prezident republiky a na posledním místě mezi těmito třemi politiky je ministerský předseda.

"Ministr zahraničních věcí má v popisu práce cestovat," poznamenal Svoboda. Celkové náklady za loňské zahraniční cesty mu připadají přiměřené. "Samozřejmě ty cesty něco stojí, ale nikdo nejezdí rozmařile na nějaké výlety, nikdo netráví čas na pláži," řekl Svoboda.

Za Paroubka pět miliónů

Ani Paroubek nezůstal pozadu, když jeho červnová sedmidenní cesta do Japonska a Číny zatím přišla na více než pět miliónů korun, přičemž se předpokládá, že se konečná suma může vyšplhat až na devět a půl miliónu korun. Náklady totiž často dobíhají i s mnohaměsíčním zpožděním.

Podle odhadů ministerstva zahraničí přitom ani náklady na letošní rok nebudou výrazně jiné. Jen za první čtvrtletí se odhadují na více než devatenáct miliónů korun. Skutečné sumy ale obvykle bývají vyšší, než jsou odhady.

Pět miliónů za deset dnů

Svoboda na přelomu ledna a února strávil deset dnů v Angole, Namibii, Tanzanii a Nigérii, což by mělo státní rozpočet stát podle předběžných odhadů více než pět miliónů korun. "Tu cenu považuji za přiměřenou," řekl Právu Svoboda s tím, že v těchto zemích byl český ministr zahraničí poprvé od roku 1993.

Podle něj je Afrika pro republiku důležitá kvůli kandidatuře do Rady bezpečnosti OSN, neboť bez podpory Afriky a Jižní Ameriky nemáme šanci. "Byla to návštěva, která byla maximálně využita," uvedl Svoboda.

Rovněž čtyřdenní lednová cesta Paroubka do Indie přijde na čtyři milióny a další dva milióny bude nutné uhradit za premiérovu plánovanou únorovou čtyřdenní cestu do Tunisu a Maroka. Tři dny, které plánuje v březnu strávit ministr zahraničí v Iráku, podle odhadů mohou přijít na téměř dva milióny korun.

Klausův Turín za 650 tisíc korun

Již nyní je pak jisté, že třídenní cesta Václava Klause na olympiádu do Turína, kam dostal pozvání od mezinárodního olympijského výboru, přijde zhruba na 650 tisíc korun. "Očekává se účast nejvyšších státních představitelů z celé řady zemí. To bude příležitost k důležitým bilaterálním setkáním a výměně názorů na aktuální mezinárodní otázky," zdůvodnil ministr zahraničí prezidentovu cestu a fakt, proč by měla být hrazena právě z rozpočtové kapitoly vyhrazené pro vrcholné návštěvy.

Politické špičky při svých cestách v zahraničí mají zajištěn ze strany hostitelů dokonalý servis, který obvykle zahrnuje ubytování, a o stravování se rovněž nemusí starat, byť jsou vybaveni dietami.

Stejně se chová Česko, když přijímá oficiální zahraniční představitele. To potvrdil i mluvčí ministerstva zahraničí. Připustil přitom, že kdyby delegace létaly běžnou linkou, a nikoli vojenským speciálem, zřejmě by náklady byly nižší. V tom případě by ale podle něj nebylo možné brát s sebou podnikatele, kteří si cestu hradí ze svého.

Anketa

Měli by podle vás politici létat linkovými spoji?
Ano, je to levnější
87,2 %
Ne, státní cesta si zaslouží speciální letadlo
12,8 %
Celkem hlasovalo 1332 čtenářů.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám