Hlavní obsah

Vláda rozhodla o trase dálnice D3 z Prahy na jih Čech

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Vláda rozhodla o trase dálnice D3 z Prahy do Jihočeského kraje. Povede přes Posázaví, nebude ale pokračovat dlouhým tunelem nedaleko Votic. Středeční rozhodnutí potěšilo Středočeský kraj, který stejnou trasu prosazoval. Naopak nespokojeni jsou ekologové a sdružení obcí dolního Posázaví Klid.

Článek

Kolem trasy dálnice panovaly dlouholeté spory, které řadu let oddalovaly výstavbu. Ze tří variant vláda vybrala takzvanou stabilizovanou trasu. Dálnice D3 z Prahy přes České Budějovice do Rakouska má měřit 140 kilometrů. V provozu je zatím jen zhruba devítikilometrový úsek nedaleko Tábora. Podle posledních odhadů by dálnice měla být dokončena kolem roku 2020.

"Středočeský kraj rozhodnutí vlády vítá," řekl ve čtvrtek jeho mluvčí Martin Kupka. Zastupitelé budou moci na nejbližším zasedání v novém roce schválit územní plán Benešovska, což může urychlit další rozhodování o stavbě dálnice, zmínil. Územní plán je základní podmínkou pro to, aby se rozeběhla všechna další řízení, tedy územní rozhodnutí, posouzení vlivu stavby na životní prostředí a stavební povolení, dodal.

"Stabilizovaná trasa je ze všech variant nejdražší, nejdelší a nejvíce ohrožuje přírodu," řekl za občanská sdružení Krajina 2000 a Klid Otakar Šmíd. Nejšetrnější a nejvýhodnější by podle něj bylo rozšířit silnici E55 z Mirošovic do Benešova, které se rekreační oblasti Posázaví zcela vyhýbá.

Tři varianty

Trasa D3 byla navržena ve třech variantách. O jednu se zasazoval kraj, o druhou ministerstvo životního prostředí a o třetí ekologové. Žádná ze stran nechtěla své stanovisko změnit. Kraj trval na tom, že nejlepší je stabilizovaná trasa. Podle ní se D3 samostatně napojuje na pražský městský okruh, prochází kolem Jílového, stáčí se na jih a vede Posázavím. Přiklonily se k ní i obce na Sedlčansku, Votičsku a Benešovsku. Ministerstvo životního prostředí ji ale nedoporučilo ani po opakovaném vyjednávání s krajem.

Krajští zastupitelé zamítli návrh dopravního specialisty Lumíra Zenkla a ekologa Vojtěcha Vyhnálka, kterou obhajovalo ministerstvo životního prostředí. Začátek této trasy se směrem z Prahy až po Benešov téměř kryje se stabilizovanou, a to včetně překlenutí sázavského údolí. Variantu, která počítá s velkým tunelem za Voticemi, považují zastupitelé za nejnákladnější a nejméně vhodnou. Odmítli i třetí variantu Promika, která předpokládá rozšíření silnice I/3 z Mirošovic do Benešova.

O stavbu dálnice D3 velmi stojí i Jihočeský kraj. Jeho hejtman Jan Zahradník vyzval koncem listopadu představitele největších podniků v kraji, aby podpořili rychlejší dostavbu D3. Špatná dopravní dostupnost je podle něj překážkou pro další rozvoj firem a brzdí příchod investorů.

Reklama

Výběr článků

Načítám