Své dluhy na poplatcích důsledkem kampaně ČT zaplatilo 229 000 lidí. To podle informací ČT znamená částku 85,8 miliónu korun. Televize přitom rozeslala dlužníkům celkem 553 000 dopisů.

Podle Švehly se podařilo doručit výzvu zhruba 370 000 dlužníků a své nedoplatky tedy uhradilo 62 procent z těch, kterým se podařilo doručit výzvu. "To je vysoká účinnost," podotkl Švehla. Své adresáty nenašlo 183 000 dopisů, z největší části (100 000) proto, že se adresát odstěhoval nebo je na adrese neznámý. "Považujeme celou akci za úspěšnou," řekl radním obchodní ředitel.

Podle něj se mimo jiné potvrdilo, že velká část nedoplatků nevznikla úmyslně s cílem "ošidit" ČT, ale byla způsobena "technickými a administrativními" problémy na straně plátců.

Noví poplatníci

Celá květnová kampaň a následné dění mělo podle Švehly i ten pozitivní efekt, že se ČT přihlásilo 47 000 nových poplatníků. To přinese televizi do konce roku zhruba 28 miliónů korun. Za celý rok by to při současné výši poplatků znamenalo přínos 42 miliónů korun.

Česká televize se rozhodla bojovat s dlužníky, kteří v minulosti poplatky platili a poté bez řádného důvodu přestali. V květnu proto obeslala více než půl miliónu dlužníků s tím, že pokud nezaplatí do určité lhůty, bude jejich dlužná částka prodána jako pohledávka soukromé vymahačské firmě.

Žalob bude asi 140 tisíc

Lhůta pro zaplacení dluhů skončila 20. června. V současné době tak BSP Lawyer Partners, která od ČT její pohledávky odkoupila, chystá první žaloby. Těch by mohlo být v souvislosti s údaji, které dnes na radě zazněly, zhruba 140 000.

Způsob informování, jaký televize zvolila, se však stal terčem kritiky; v dopisech nebyla dlužná částka přesně rozepsána, ani neobsahovaly dobu, za níž měl dotyčný dlužit. Pro informace ČT lidem doporučila placenou telefonní linku, která stála 38 korun za minutu. Navíc se v některých případech obrátila na lidi, kteří nikdy žádný dluh na poplatcích neměli. [celá zpráva] Rada ČT samotné vymáhání nedoplatků schválila, kritizovala však chyby při něm. [celá zpráva]

Další tvrdá akce

Česká televize se chystá po létě, tedy někdy během 2. pololetí, spustit tvrdou akci pro těm, kteří mají doma televizor a nikdy se nepřihlásili k placení koncesionářských poplatků.

Televize zatím nesdělila, jak konkrétně akce proběhne. Důvodem je obava, že chystané kroky by prozrazením ztratily účinnost. Akce má být ale přísná a zisková. K postihům má mimo jiné patřit pokuta ve výši 10 tisíc korun za neoprávněné držení televizoru. [celá zpráva]

Veřejnoprávní televize BBC používá ve Velké Británii například vyhledávací vůz, který dokáže zapnutý televizor stoprocentně zaměřit.

Odebíráte proud, tak plaťte

Poslanci na konci června schválili zvýšení koncesionářských poplatků. Příjem televize tak podraží ze současných 75 korun až na 135 korun měsíčně v roce 2008. U rozhlasu není zvýšení tak velké, ze současných 37 korun zaplatíme 45 korun měsíčně. Česká televize také omezí reklamu. V roce 2008 by měla na veřejnoprávní obrazovce zbýt jen reklama svázaná s velkými sportovními či kulturními akcemi.

S normou, aby začala platit, musí ještě souhlasit Senát a podepsat ji prezident.

Od případné platnosti zákona by vznikla povinnost platit koncesionářské poplatky všem, kteří odebírají elektrický proud. I tak ale můžete České televizi, resp. Českému rozhlasu v čestném prohlášení sdělit, že televizor či rádio nevlastníte. [celá zpráva]