"Lhůta pro odevzdání vyplněných dotazníků byla prodloužena do 20. července, a to z důvodu vytvoření podmínek pro důkladné zpracování dotazníků. Od potenciálních účastníků jsme měli signály, že na zpracování potřebují více času," řekl v úterý ČTK mluvčí ministerstva obrany Andrej Čírtek.

Na základě dotazníků ministerstvo obrany rozhodne, které firmy splňují kvalifikační předpoklady pro účast v soutěži a postoupí do dalšího kola. Mezi hlavní kritéria ve výběrovém řízení bude patřit cena, podvozek s náhonem na osm kol, snadná přeprava vzduchem a schopnost firmy zajistit offsetové programy, tedy zpětné investice, ve výši 100 procent ceny zakázky. Vojsku při výběru pomáhá poradenská společnost PriceWaterhouseCoopers.

Ministerstvo v květnu zaregistrovalo 46 firem, které si vyzvedly dotazníky. Kolik je skutečně vážných zájemců, ale bude vědět až po odevzdání závazných přihlášek. Mezi předběžnými uchazeči jsou například rakouské stroje Pandur od firmy Steyr- Daimler-Puch a finské transportéry AMV od společnosti Patria.

Konec tendru na přelomu roku?

Ministr obrany Karel Kühnl se podle Hospodářských novin marně snažil o to, aby se do tendru přihlásila i renomovaná švýcarsko- americká firma Mowag. Napsal kvůli tomu i americkému velvyslanci Williamu Cabanissovi, ale zvýšit konkurenci se mu nepodařilo.

Nákup transportérů je nejdražším projektem v novodobé historii české armády. Státní pokladnu přijde o pět miliard korun dráž než pronájem stíhaček. Původně měla být vítězná firma známa na přelomu roku. Čírtek v úterý nedokázal odhadnout, zda posunutí lhůty pro odevzdání dotazníků tento termín ohrozí.

Dvě stovky nových obrněnců nahradí zastaralé OT-64. Armáda se zaváže ke koupi 199 transportérů, na dalších 35 získá předkupní právo. Údržba nového vozového parku bude v příštích dvaceti letech stát dalších téměř 20 miliard korun. První třicítku strojů by armáda chtěla mít do roku 2007, všechny transportéry by vojáci měli dostat do roku 2012.