Na 30 místech, kde nájezd na dálnici neodpovídá současným bezpečnostním standardům, zavedla policie různá opatření, například snížila maximální rychlost a chystají se stavební úpravy. Například na Devíti křížích, kde byly časté dopravní nehody, již nyní nájezdy z odpočívadla zcela vyhovují současným bezpečnostním normám, řekl ministr.

Vzhledem k nárůstu provozu na dálnici, kterou denně projede 35 000 až 105 000 vozidel, změnil investor, kterým je Ředitelství silnic a dálnic, systém oprav dálnice. Současně se tak od letošního roku plánují na úseku mezi Prahou a Brnem vždy jen tři velká dopravní omezení současně. Tam, kde je to možné, jsou zachovány čtyři jízdní pruhy i při opravách. Jedním z kritérií pro přidělení stavební zakázky je také co nejkratší doba výstavby či opravy.

Ve snaze omezit časté kolony, které vznikají, vytipovalo MD šest úseků, kde nově platí zákaz jízdy kamionů v rychlém pruhu. Připravuje se také zrušení pevného dělení mezi jízdními pásy na 18 dalších místech. Ty budou zataraseny posuvnou betonovou zábranou a policie je tak bude moci využít k přesměrování vozidel do protisměru v případě nehody. Projekt má být hotov do konce roku. V poslední době se na dálnici stala řada velkých nehod kamionů, které provoz zcela zastavily až na několik hodin.

Staví se také odpočívací místa pro řidiče kamionů tak, aby mohli dodržovat povinné bezpečnostní přestávky. O výstavbu mají podle MD velký zájem komerční subjekty. Do dvou let by tak mělo na D1 a dalších dálnicích přibýt asi 1000 nových parkovacích míst pro kamiony. Okolo D1 se uvažuje o třech takových centrech, a to u Jesenice, Jihlavy a Brna. U Brna se přitom již staví, a to téměř výhradně z komerčních zdrojů.

V nejzatíženějších úsecích se také připravuje rozšíření dálnice z dvou na tři pruhy v jednom směru. Začne se v okolí Brna od Kývalky po Holubice.