Právníci soudí, že v pořádku není zejména to, že televize neuvádí v dopisech zasílaných občanům, za které období údajně dluží a nutí je pro ověření dlužné částky volat pouze na velmi drahou infolinku. ČT neuvádí ani adresu kontaktního místa, kde se mohou občané dozvědět informace o případném dluhu.

"Myslím, že chování České televize v pořádku není. Ten, kdo chce vymáhat, musí pohledávku dokázat, a ne naopak. Kdo žaluje, musí prokázat vinu. V dopise od České televize by také mělo být přesně uvedeno, za jaké období občan dluží," potvrdil Právu advokát Radek Pokorný. Podle něj navíc pro klienty neexistuje povinnost uchovávat útržky složenek, dokazující zaplacené poplatky za televizi.

.: ANKETA
Měl by podle vás generální ředitel ČT Jiří Janeček vyvodit kvůli vymáhání poplatků osobní odpovědnost a odstoupit?
Hlasujte v anketě na konci článku.

"Česká televize by musela v případě podrobného výpisu investovat do řešení dluhů mnohem větší peníze. Pro dlužníka, který neplatil dlouhodobě, by byly dopisy několikastránkové," tvrdí mluvčí ČT Martin Krafl. Pak ovšem měla ČT zasílat dopisy dvojí. Pro malé dlužníky, jichž je většina, by to znamenalo dopis rozšířit o pouhých několik slov.

Občané si rovněž stěžují na to, že televize dává jejich osobní data jiné firmě. "Jak je možné, aby Česká televize předala svou pohledávku jiné společnosti a sdělila mé osobní údaje někomu jinému bez mého dovolení?" ptá se například Petr Poledník. Případ již prošetřuje Úřad pro ochranu osobních údajů.

"Nyní probíhá šetření o stížnostech, které k nám podali občané. Úřad má totiž pochybnosti o tom, nakolik je počínání České televize v souladu se zákonem. Prohlášení vydáme nejpozději ve středu," sdělila v pondělí Právu mluvčí Úřadu pro ochranu osobních údajů Hana Štěpánková.

Rozhlas má o poplatcích přehled

Dopisy z České televize přišly i lidem, kteří poplatky za rozhlas i televizi hradí měsíc co měsíc v rámci sdruženého inkasa, tedy SIPO. A teď prostě nechápou, jak vůbec mohou něco dlužit.

"Jsem plátcem SIPO. Můj údajný dluh činí podle ČT včetně úroků z prodlení 139 korun. Televize mne však nikdy neupomínala, a ani teď neuvedla, za jaký konkrétní měsíc jí dlužím, a jak se vypočítalo penále. Podrobnější informace prý mohu získat na telefonních číslech, kde minuta hovoru stojí 38 korun. Za čtyři minuty hovoru bych tedy zaplatil více, než je můj údajný dluh," postěžoval si čtenář z Prahy 4.

Čtenář si řadu let doma schovává ústřižky o zaplacení SIPO. Nechybí mu ani jeden. Přesto od ČT dostal výhružný dopis, aniž by tam bylo uvedeno alespoň kontaktní místo, kde může ústřižky ukázat, aby prokázal, že byl osočen neprávem.

"Platím za televizi, kterou mám doma i na chatě. Od České televize mi však přišla urgence, že jsem v roce 1996 za přístroj na chatě nezaplatila. Televizní poplatky přitom odjakživa platím bezhotovostně v rámci SIPO a od žádné jiné instituce, které platím inkasem, mi nikdy stížnost nepřišla," řekla Právu jeho čtenářka Pavla Holubová. Snažila se proto vyřešit problém telefonicky.

"Do televize jsem se ale nedovolala a na linku, kde bych platila 38 korun za minutu, se mi samozřejmě volat nechtělo. Zavolala jsem proto na číslo 222 734 100 do oddělení pohledávek Českého rozhlasu, který platím stejně jako televizi inkasem, a tam mi okamžitě sdělili, že nic nedlužím. Je proto podivné, že poplatky, které ze stejného inkasa ostatní firmy dostaly, nedostala Česká televize. Doporučuji proto i ostatním lidem, kteří platí televizi inkasem, aby zavolali i na ostatní společnosti z inkasního lístku a dostali potvrzení, že zaplatili," upozornila Holubová.

Dluhy starší tří let se platit nemusí

Spousta lidí navíc tak pořádná není a ústřižky si dlouho neschraňuje. Na dotaz Práva, zda tedy doklad o zaplacení SIPO mohou dodatečně dostat na poště, odpověděl včera mluvčí České pošty (ČP) Ladislav Vančura: "Tyto doklady schraňujeme na našich pobočkách vždy čtyři roky. V této chvíli je tedy můžeme žadateli dohledat od dubna 2001."

Déle by to podle ČP nemělo smysl, protože pro vymáhání nezaplacených poplatků platí tříletá promlčecí lhůta. "Tu by šlo prodloužit pouze v případě, kdyby organizace - v tomto případě Česká televize - prokázala, že klient od ní dostal už dříve písemně upomínku," vysvětlil Vančura.

Služeb SIPO využívá v ČR 3,5 miliónu domácností. Pošta vede ze zákona evidenci plátců a předává ji už léta se všemi změnami jednotlivým organizacím. Tedy vlastníkům nájemních bytů, plynárnám, dodavatelům elektřiny, České televizi i Českému rozhlasu. "Evidenci a údaje o platbách od nás ČT dostávala pravidelně celé roky, ale nijak na to nereagovala. Přitom je věcí jednotlivých organizací, aby si mezi sebou problémy s platbami vyjasnily. Pro klienta vše končí tím, že složenku SIPO zaplatí, a víc ho nemusí zajímat," uvedl Vančura.

Výpis hovorů není laciná záležitost

Česká televize svým rozhořčeným potenciálním dlužníkům ústy svého mluvčího Martina Krafla vzkázala, že pokud člověk prokáže, že na poplatcích dluh nemá, vrátí mu všechny s tím spojené náklady. Tedy i peníze za volání na linky, kde se účtuje nekřesťanských 38 korun za minutu.

Aby ovšem člověk prokázal, že na danou linku volal, bude zřejmě potřebovat výpis telefonních hovorů. U Českého Telecomu stojí výpis hovorů pro běžné klienty 50 korun, a ještě více za to chtějí mobilní operátoři.

"Pokud má klient mobil na kreditní kartu, výpis mu nebudeme schopni poskytnout. Jestliže jde o klienta s paušálním poplatkem, pak jednorázový výpis stojí u nás 95 korun, a jako pravidelná služba 76 Kč," informovala mluvčí Eurotelu Diana Dobálová.

Poslanci nechtějí zvýšit ČT poplatky

Postup České televize vůči neplatičům koncesionářských poplatků může podle místopředsedy sněmovní mediální komise Ladislava Skopala (ČSSD) televizi zkomplikovat snahu prosadit zvýšení těchto poplatků. "Stěží zvedneme ruku pro zvýšení poplatků, když ČT nedokáže v některých finančních i osobních záležitostech postupovat taktně," řekl včera Skopal. Kvůli postupu ČT hodlá také iniciovat jednání v Poslanecké sněmovně.

Vymahačská firma vybrána bez soutěže

Prostřednictvím Rady ČT bude chtít Skopal znát vysvětlení, proč byla pro odkoupení pohledávky vybrána firma bez výběrového řízení. "Podle mých informací nemá vybraná firma s tímto zkušenosti a vznikla teprve nedávno," uvedl.

Společnost BSP Lawyer Partners vznikla podle obchodního rejstříku teprve v únoru letošního roku. ČT však tvrdí, že výběrové řízení být vypisováno nemuselo. "Ze zákona jsme řízení vypsat nemuseli. Česká televize totiž žádné peníze nevydává, ale naopak dostává a to včetně úroků, takže na tom v žádném případě netratí," řekl Právu Krafl.

BSP Lawyer Partners vybrala ČT podle Krafla proto, že byla ochotna garantovat pokrytí veškerých rizik včetně finančních. Pohledávky ČT odkoupila tato firma za 100 procent ceny včetně úroků a bude je vymáhat na vlastní účet a zodpovědnost. "BSP našla rovněž takový způsob vymáhání, který neochromí soudní systém v České republice," uvedl Krafl.