Hlavní obsah

Infolinky ČT zaplaveny dotazy na údajné dluhy

– PRAHA
Právo, jp

Občané, kteří dostali v minulých dnech dopis od České televize, aby jí do 21 dnů zaplatili údajně dlužné televizní poplatky včetně úroku z prodlení, zaplavili všechny infolinky ČT. Poplatníci se obracejí i na Sdružení ochrany spotřebitelů. Česká televize o devět dní prodloužila termín pro splacení dluhů.

Článek

Dlouhé a dlouhé minuty se nešlo dovolat na placené infolinky ČT, kde minuta - jedno zda ticha nebo hovoru - stojí volajícího 38 korun. Přitom poplatník, který obdržel upomínku, na linku volat musí. Jinak se totiž nedozví, za jaký měsíc a rok dluží, aby si případně mohl nachystat útržky složenek, jako důkaz, že zaplatil. V dopise dostane na vědomí jen celkovou dlužnou částku. Veřejnoprávní televize vymáhá dluhy až deset let zpětně, tedy od roku 1995.

"Po třech pokusech se mi stalo, že po minutě a půl hovor skončil, aniž by telefon na druhé straně někdo zvedl. Minuta ticha, pak mi přeříkával automat, kolik platím, střídavě s vyzváněním a pak hovor vypadl. Když jsem se konečně dovolal, sdělil mi operátor za jaké měsíce dlužím. Namítl jsem, že existuje tříletá promlčecí lhůta, na to mi řekl,že ji mohu uplatnit před soudem. Tím náš hovor skončil, trval sedm a půl minuty, přišel jsem o 285 korun," sdělil včera písemně Právu Ivo M. z Dvora Králového nad Labem.

ČT: Volejte příští týden

Podobně dopadl i náš redakční pokus. Po vytočení infolinky kolem poledne minuta ticha, pak se ozval obsazený tón nebo hlášení, abychom vyčkali nebo zavolali později. Dovolali jsme se až na šestý pokus, trvalo to sedm minut. Dlužno dodat, že operátorka byla soudě podle hlasu milá a chápající.

Někteří čtenáři nám do redakce volali, že se setkali s neochotou a dokonce prý i s třísknutým telefonem. A také si někteří stěžovali, že za infolinku utratili několikanásobně vyšší částku, než činí jejich deklarovaný dluh. Jiný čtenář hodlá podat na ČT žalobu a chce k tomu vyzvat i ostatní nevinně postižené, aby podali hromadnou žalobu.

Další čtenář se svěřil, že dlužný dopis přišel na adresu jeho již tři roky mrtvé matky a pozůstalí z toho dostali psychický šok.

Mluvčí ČT Martin Krafl včera Právu řekl, že nápor na infolinky je v těchto dnech obrovský a radí, aby poplatníci raději odložili hovory až na příští týden. "Ve středu jsme odeslali poslední dopisy, takže infolinky jsou teď přetížené, nejvíce mezi osmou až devátou hodinou ráno a pak odpoledne mezi 16 -17 hodinou. Doporučuji, pokud se nedovoláte, raději zavěsit a zavolat později, ať zbytečně nepřijdete o peníze," uvedl mluvčí.

Pokud jde o dopisy přišlé na adresu již zemřelých plátců uvádí Krafl, že ČT částku vrátí těm, kteří spravují pozůstalost. " Nevylučuji, že i takové dopisy byly odeslány, ale jestliže pozůstalí neoznámí úmrtí poplatníka, zůstává nám plátce v evidenci," vysvětlil mluvčí, jak k tomu mohlo dojít.

Krafl: systém měnit nebudeme

Krafl také uvedl, že veřejnoprávní televize na systému vymáhání dlužných poplatků nic měnit nebude. "Každý si může rozmyslet, jestli na linku zavolá, anebo uhradí dluh. Navíc jsme dlužníkům posílali v minulých letech upomínky a každý měl možnost dlužné poplatky uhradit," uvedl mluvčí

Podrobnější rozpis období, za které lidé dluží televizní poplatky, by podle Krafla zvýšil náklady na rozesílání dopisů. "Od toho jsou telefonní linky, na kterých si lidé mnohou svůj dluh ověřit. Mohou se to navíc dozvědět písemnou komunikací, pomocí mailu či na našich webových stránkách, kde si každý může zkontrolovat stav svého účtu," informoval Krafl.

Současně poznamenal, že ředitel ČT Jiří Janeček ve čtvrtek prodloužil lhůtu pro splacení dluhu, která je v dopise uvedena jako 21denní, na 30 dní. Janeček tím reagoval právě na velkou přetíženost telefonních operátorů.

SOS radí, jak postupovat

Sdružení ochrany spotřebitelů (SOS) kritizovalo v písemném prohlášení, které zaslalo naší redakci, Českou televizi za způsob, jakým řeší problémy s neplatiči.

Podle SOS chybí v dopise důležitá informace o období, kdy měl dluh na poplatcích vzniknout. "Údaj o období, ve kterém pohledávka měla vzniknout, považujeme za klíčový, aby si mohli spotřebitelé ověřit, zda skutečně zaplatili a případně bez vynaložení vysokých nákladů na hovorné doložit, že dlužníky nejsou," uvádí v písemném stanovisku Klára Přikrylová, která se v SOS věnuje právním otázkám.

"V žádném případě nezpochybňujeme právo ČT vymáhat dlužné částky, ani povinnosti koncesionářů za televizor platit. Nicméně postup, který ČT zvolila, považujeme za nešťastný," uvádí mluvčí SOS Ivana Picková a poplatníkům, kteří od ČT dostali varovný dopis, avšak jsou přesvědčeni, že poplatky řádně zaplatili, SOS doporučuje jiný postup než volat na placenou infolinku.

"Radíme jim, aby se před zaplacením informovali doporučeným dopisem u ČT na období, kdy své koncesionářské povinnosti údajně neměli splnit, a porovnali tento údaj se svými doklady," uvedla Picková.

Dodala, že podle zákona lze pohledávky starší více než tři roky považovat za promlčené. "My však považujeme za etické, aby skuteční dlužníci uhradili i starší pohledávky, protože usilujeme o korektní vztahy na trhu," podotkla Picková.

Databáze dlužníků obsahuje podle informace mluvčího ČT zhruba tři milióny jmen. Dlužníci mají na zaplacení 21 dnů. Pokud nezaplatí, bude na nich peníze vymáhat externí firma BSP Lawyer Partners soudně.

Reklama

Výběr článků

Načítám