"Dostal jsem od ČT dopis, ve kterém mi sdělila, že jí dlužím 445 Kč. Poplatky platím dlouhá léta, nejsem si vědom, že bych někdy vynechal. Zavolal jsem proto na infolinku uvedenou v dopise, na kterou činí cena hovoru za minutu 38 korun. Dozvěděl jsem se, že jsem v roce 1996 nezaplatil za dva měsíce poplatek, tedy dvakrát 75 Kč, zbytek do částky 445 je úrok z prodlení," přišel si do redakce Práva postěžovat a zanadávat Zdeněk V. z Prahy 8.

"Naštěstí si v domácnosti schováváme útržky zaplacených složenek a tak mám v ruce doklad, že jsem inkriminované měsíce zaplatil. Paní na infolince mi řekla, co mám tedy dál dělat. Ale než jsem se tohle všechno dozvěděl, přišel jsem minimálně o 114 Kč za telefonát na infolinku. Zbytečně, jen kvůli tomu, že v evidenci poplatníků ČT mají bordel," řekl a ukázal všechny doklady.

Dodal, že je rád, že takhle dlouho si doklady schovával, protože podle jiné své zkušeností ví, že Česká pošta může dohledat platbu na složence maximálně rok zpětně.

ČT hovorné proplatí

Mluvčí ČT Martin Krafl ve středu pro Právo reagoval, že evidenci poplatníků převzala ČT od České pošty, která poplatky fyzicky vybírá.

"V databázi jsou tři milióny poplatníků a nemohu vyloučit, že v ní nějaká chyba je. Pokud se tak stalo, věřím, že jde o ojedinělé případy. ČT poplatníkovi, který nemá dluh, zbytečné náklady z jeho strany, tedy i hovorné na infolinku vrátí," uvedl.

Pokud jde o cenu infolinky, která je poměrně vysoká, sdělil, že "platící poplatníci mohou nadále vyžadovat informace na běžných, zvláště nezpoplatněných linkách ČT". To ale v dopise, který ČT rozesílá dlužníkům, uvedeno není. Je tam pouze odkaz na infolinku.

Mluvčí televize popírá, že by ČT měla z provozu infolinky zisk. "Cena linky pro neplatící poplatníky odpovídá nákladům přepočteným na jeden hovor, ČT z ní nemá žádný zisk. Jenom pro informaci, po odečtení platby Českému Telecomu zbývá na vlastní provoz call centra 22,35 Kč. Vzhledem k výši pohledávek, vesměs v řádu stovek korun, si ČT nemůže dovolit platit kvůli dlužníkům další náklady. Tím by celý proces vymáhání ztrácel na efektivitě a smyslu, neboť by náklady převyšovaly výnos. Proto je linka zpoplatňována," vysvětlil Krafl.