Psychologové ale maturanty varují: nepoužívejte metody, které nemáte vyzkoušené, a už vůbec neexperimentujte s žádnými "zázračnými" pilulkami nebo jinými posilujícími prostředky. Mohlo by to špatně dopadnout. Rozmyslete si, co potřebujete zvládnout, a sestavte si plán na každý den. Nezapomeňte do něj přitom zařadit i přestávky, které je dobré vyplnit třeba procházkou.

Nesnažte se za každou cenu naučit se "všechno", radí učitelé i psychologové. "Není nic platné, když se student naučí perfektně třeba dvě třetiny otázek, pokud se na zbývající skoro ani nepodívá," říká psycholog Václav Mertin.

Radí proto přečíst si všechny otázky a snažit se zapamatovat si aspoň základní informace, několik vět. Když to zvládnete, můžete se v druhém kole k otázkám vrátit a "nabalit" na to, co víte, další poznatky. Poslední odpoledne nebo večer před zkouškou už zvolněte tempo.

Jak proti panice
I těm, kteří nic nenechali náhodě a poctivě se "šprtali" dlouho a dopředu, se to může stát. Přepadne je stres a ovládne panika. Co radí odborníci?
1. Podívejte se předem do maturitní místnosti. Pocit, že víte, kam jdete, vám uleví.
2. Poté, co si vytáhnete otázku, pět minut se soustřeďte jen na ni. Určitě si na něco vzpomenete.
3. Stiskněte si například zápěstí, tím si uvědomíte své tělo a takzvaně se uzemníte.
4. Uvědomte si svůj dech, dvakrát až třikrát se hodně hluboce nadechněte.
5. Uvědomte si sebe sama, kde jste, proč a co máte dělat.
6. Pokud vás stresuje větší počet lidí, nemluvte pro všechny z maturitní komise. Dohodněte se, pokud to jde, s jedním učitelem, který vás pak může přikyvováním povzbudit.
7. Nemáte-li človíčka pro povzbuzení, najděte si uručitý předmět nebo bod v místnosti