Šedivý pracoval jako šéf české pobočky izraelské společnosti Housing & Construction, která měla stavět dálnici D47. Armáda tendr vypsala minulý týden a uzávěrka všech nabídek končí 27. května.

"Máme zmapováno v České republice několik společností, které by mohly v případě dodávky participovat," řekl včera novinářům generální ředitel Steyru Christian Fuchs. Dodal, že spolupráci vyjednali s Leteckými opravnami Malešice, s vojenskými opravárenskými podniky v Novém Jičíně a Šternberku, ty by měly v budoucnosti zajišťovat hlavně servis vozidel. Meopta Přerov by mohla dodávat optiku.

Jak silná by měla být případná účast českých firem na výrobě transportérů Fuchs nechtěl odhadovat. Uvedl jen, že Steyr nedávno vyhrál zakázku na 260 transportérů v Portugalsku. Vozidla se tam budou montovat, Portugalci budou také vyrábět korby a několik dalších součástí.

Podle Fuchse je možné, aby se v českých podnicích vyráběly komponenty pro zakázky cizích zemí. Mezi hlavní kritéria tendru totiž nepatří jen cena, podvozek s náhonem na osm kol, obojživelnost, snadná přeprava vzduchem, ale také schopnost firmy zajistit průmyslovou spolupráci pro české firmy ve výši 100 procent ceny zakázky.

Výroba v ČR?

Podle Šedivého rakouská zbrojovka předpokládá, že do Česka přenese veškerou výrobu, na kterou stačí české firmy. Uvedl, že Steyr již jednal i s Vítkovickými železárnami o dodávkách ocele na pancíř. "Jejich ocel bude ale muset splnit vysoký požadavek na kvalitu kvůli odolnosti proti střelám," uvedl Šedivý,

Podle Šedivého může požadavky armády, které dobře zná, splnit přibližně pět typů transportérů. Kromě Steyru je to švýcarský podnik Mowag vyrábějící Piranhu. Obě firmy ale vlastní americký koncern General Dynamics, který se rozhodl, že do českého tendru půjde pouze rakouský výrobek. Dalším zájemcem bude jistě finská Patria s transportéry AMV. Mluví se také o singapursko-irském stroji Terrex či o nizozemsko-německém výrobku Boxer.

Pandury používají armády USA, Rakouska, Slovinska, Belgie, Kuvajtu a Gabunu.