Jako svědek vypovídal ve sporu České televize (ČT) se Železným, v němž jde o slova Železného v pořadu Volejte řediteli z května 2001. ČT po něm žádá omluvu a 250 000 korun za nařčení jednoho z jejích publicistů z toho, že chtěl takzvané výpalné za neodvysílání reportáže.

Šéf Novy podle žaloby tehdy ČT a její pracovníky kriminalizoval. Podle právního zástupce Železného měla ČT žalovat společnost CET 21, jejíž stanoviska pořad vyjadřoval.

Mrnka v Nově pracoval v letech 1994 až 1999 a pak odešel do ČT. U soudu vysvětlil, že kvůli zodpovězení některých písemných diváckých dotazů připravovali pro Železného podklady podřízení, komentáře k určitým otázkám pocházely přímo od Železného.

"Má rád Merunka meruňky?"

Při nedostatku diváckých dotazů je prý zaměstnanci Novy sami vymýšleli tak, aby byly v souladu s názory Železného. Mrnka třeba osobně vytvořil dotaz související s rozpínavostí galaxií ve vesmíru.

Další z vymyšlených dotazů podle něj zněl i takto: "Má Zbyněk Merunka (bývalý moderátor zpráv Novy) rád meruňky?".

Výslech Železného

Ve sporu měl svědčit i bývalý ředitel ČT Jiří Balvín. K soudu bez omluvy nepřišel a dostal pořádkovou pokutu 10 000 korun. Jednání se odročuje na 23. května, konstatovala poté samosoudkyně Dagmar Stamidisová.

Příště by chtěla vyslechnout i Železného. Před čtyřmi roky poukázal v pořadu Volejte řediteli na práci reportérů ČT, kteří předtím působili v Nově.

Jeden z nich podle exředitele pracoval tak, že natočil reportáž o firmě nebo o okruhu lidí, za kterými pak přišel někdo jiný a říkal: "My to máme natočené, my vás můžeme osolit, ale my to neuděláme, když zaplatíte tolik a tolik, tolik a tolik nebo tolik a tolik".

Bývalí i nynější pracovníci zpravodajství a publicistiky ČT loni před soudem řekli, že jim není nic známo o tom, že by ČT natáčela reportáže na objednávku a pak za jejich neodvysílání žádala takzvané výpalné. Řekl to i Mrnka.

Česká televize podala na Železného žalobu v březnu 2002 při projednávání občanskoprávního sporu, v němž se zase europoslanec domáhá omluvy a satisfakce 250 000 korun kvůli reportáži ČT o jeho údajném plánu na propojení tří českých komerčních televizí.