Hlavní obsah

Takhle by měl vypadat moderní terminál na pražském Smíchově, hledá se projektant

– Praha • Aktualizováno

Prvním skutečně moderním dopravním terminálem v Praze má být Smíchovské nádraží, kde vznikne stanice pro železniční i autobusovou dopravu s přestupem na MHD včetně P+R parkoviště. Projektanta vybere magistrát počátkem příštího roku. Náklady na vypracování projektu jsou odhadovány na 160 milionů, přičemž výstavba terminálu přijde na několik miliard korun. Město představilo vizualizace chystané stavby.

Foto: IPR Praha

Vizualizace nového dopravního terminálu na Smíchově.

Článek

„Jedná se o unikátní projekt dopravního hubu, který zatím známe jenom ze zahraničí. V minulosti se budovaly různé druhy nádraží na různých místech, autobusové na jednom, vlakové zase jinde. Naopak na Smíchově budou cestující moct na jednom využít dálkové, regionální i městské vlaky a autobusy, metro, tramvaje a předtím odstavit auto na velkém P+R parkovišti,“ tvrdí náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).

Do nového terminálu by se měla přesunout příměstská a dálková autobusová doprava, která je momentálně v ulici Na Knížecí. Autobusy by měly nově odjíždět ze střechy nad železniční stanicí.

Hala nádraží, která vznikla v 50. letech, zůstane zachována a bude doplněna o novou část s obchody a administrativními prostory. Na samotném nádraží přibude čtvrté nástupiště.

Železniční most pod Vyšehradem by se měl zbourat, doporučili odborníci

Domácí

Změnu čeká i prostor před nádražím, kde budou ubourány přístavby staré budovy nádraží, která bude opravena.

Tramvajové koleje budou přesunuty blíž k nádraží. Kromě nynějších zastávek tramvají zde budou mít zastávky také městské autobusy. Nádražní ulice bude před nádražím průjezdná pouze pro vozy taxi nebo auta v systému K+R (Kiss and ride), kdy vůz může zastavit, vyložit cestujícího, ale ihned pak odjíždí. Na jihu od staré nádražní budovy vznikne nové sídlo Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).

V sousedství vyroste nová čtvrť

Na severní straně terminálu bude záchytné parkoviště P+R pro tisícovku aut. Na P+R bude možné vjet pouze z městského okruhu. Bude tam také lávka přes železnici, která spojí Smíchov, Radlice a budovanou čtvrť Smíchov City, která vzniká mezi nádražím a Na Knížecí. Autobusy MHD v budoucnu Na Knížecí budou jezdit, ale nebudou tam mít konečnou a parkoviště.

Smíchovské nádraží v Praze čeká zásadní proměna

Domácí

Na projektu město spolupracuje se SŽDC, která do projektu investuje zhruba 2,5 miliardy korun. „My tady připravujeme pro nás důležité projekty. Jednak je to přestavba infrastrukturní části železniční stanice a plánujeme i přestavbu stávající výpravní budovy,“ řekl náměstek ředitele Stavební správy západ SŽDC Pavel Paidar.

SŽDC vybuduje i nové technologické zázemí, které bude na místě budovy s načervenalou fasádou u tramvajové smyčky. První práce by SŽDC chtěla zahájit v roce 2021.

Projekt Smíchov City zahrnuje 216 099 metrů čtverečních pozemků a má tam najít bydlení až 3300 lidí. Severní část, která bude začínat Na Knížecí a má sloužit zejména k bydlení, chce developerská firma Sekyra Group začít stavět začátkem příštího roku.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám