„Jsem přesvědčen, že to, co se stalo 12. prosince, se teď přes léto nestane, protože určitě v květnu nebo v červnu sníh nenapadne. Tady žádnou botu určitě neudělám,” řekl ve čtvrtek během interpelací ministr dopravy Dan Ťok.

Video

Letecké záběry z D1 ve čtvrtek ve 13:00

Reagoval tak na dotazy předsedy STAN Petra Gazdíka, který se ho ptal, jak a kdy bude probíhat modernizace dalších úseků D1 a jak ministr hodlá předejít kolapsu dálnice, ke kterému došlo v prosinci. Ministr tehdy kolaps hájil tak, že ministerstvo dopravy nečekalo, že v prosinci napadne kalamitní sníh.

Čtěte více:
Doufali jsme, že do 16. prosince kalamitní sníh nepřijde. A on přišel, hájí se Ťok

Další fáze modernizace by měla začít v pátek 8. března. Konkrétně se začne omezením v úseku mezi Mirošovicemi na 21. km a Hvězdonicemi na 29. km a mezi Souticemi na 56. km a Loktem na 66. km. Modernizaci problematického úseku mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem dokončí nový dodavatel.

Pracovat se bude ještě na čtyřech úsecích na Moravě. Celá znovu postavená dálnice za provozu mezi Mirošovicemi a Brnem má být podle resortu kompletně hotová v roce 2021.

Čtěte také:
Začne modernizace posledních 71 kilometrů D1, pracovat se bude na sedmi úsecích

Česku chybí 300 strojvůdců

Ministr během čtvrtečního odpoledne zodpovídal také dotazy na časté nehody vlaků a na to, jak jim hodlá ministerstvo předcházet. Česku podle Ťoka chybí až 300 strojvůdců, z toho polovina Českým drahám.

„Je to větší problém. Každý si stěžuje, že nejsou lidi. ČD se je snaží vychovávat a nově jich nabrali 50, ale problém je, že v ČR chybí zhruba 300 strojvůdců, z toho 150 ČD, a to se vám nenarodí v každém okamžiku,” řekl Dan Ťok.

Nicméně to, že by za příčinami několika nehod z poslední doby byla únava a vyčerpanost strojvůdců, ministr vyloučil.

„Když jsem se bavil se zástupci drážní inspekce o příčinách a jestli měli strojvůdci dostatečný odpočinek, tak žádný neřekl, že by taková situace nastala kvůli tomu, že byli přetížení,” uvedl na čtvrtečních interpelacích ministr dopravy Dan Ťok.

I tak jde však ale podle něj o lidský faktor. „Obecně šetření těchto událostí není uzavřené, nejsou konečné výsledky, ale případy většinou vznikly lidským faktorem,” dodal ministr dopravy.