"Šlo by skutečně o určitý zásah do vlastnických práv. Vzhledem k celonárodnímu významu liniových staveb by ale mělo v krajním případě k vyvlastnění dojít. Stavba některých dálnic, například D 11, se totiž zastavila i na více než deset let. Jestliže chceme kverulantům zabránit, aby výstavbu blokovali kvůli zájmům různých lobbistických skupin, pak je třeba zákon přijmout," požadoval zpravodaj k poslaneckému návrhu Jaromír Schling (ČSSD).

Podobný názor měl i poslanec Vladimír Laštůvka (ČSSD): "Praxe, s níž se setkáváme, je zoufalá. Vzpomeňte si na obchvat Plzně, nebo průtahy s dokončováním dálnice D 8. Vnímejme problémy občanů, jejichž obcemi projíždějí kolony kamiónů," uvedl.

Naopak poslanec Jiří Pospíšil (ODS) prohlásil: "Trvám na tom, že jde o právní paskvil. Výrazně by omezil vlastnická práva i procesní práva účastníků jednotlivých řízení."

Počkat na nový stavební zákon

Miroslav Beneš (ODS) připustil že situace v budování dopravní infrastruktury je v ČR zoufalá, protože legislativa umožňuje ekologickým aktivistům výstavbu blokovat.

Česká republika přitom v rozsahu provozovaných dálnic výrazně zaostává za většinou zemí Evropské unie. Zatímco hustota dálniční sítě v ČR činí 6,5 kilometru na 1000 kilometrů čtverečních, například v Belgii, srovnatelné svou rozlohou s naší republikou, je to 55 km na 1000 kilometrů čtverečních.

Ministr pro místní rozvoj Jiří Paroubek poslance informoval, že nejpozději začátkem dubna předloží vládě návrh nového stavebního zákona, který bude uceleně řešit i dnešní problémy rozvoje dopravní infrastruktury. Beneš pak navrhl vrátit poslanecký návrh do druhého čtení a vyčkat na znění nového stavebního zákona. To nakonec Sněmovna těsnou většinou hlasů přijala.