Vedoucí muži radnic měst a obcí ležících v blízkosti kamióny přeplněné komunikace E55 tvrdí, že lidé trpí stále víc nejen hlukem a exhalacemi, ale také častými dopravními nehodami.

Jen obcí Velemín každý den projedou tisíce aut a kamionů, v lednu 2004 projelo obcí Dubí na E 55 29 tisíc kamiónů, letos za stejný měsíc to už bylo 49 tisíc kamiónů. "Proto jsme dnes připravili petici, vyzývající zastupitele Ústeckého kraje, aby již dále neustupovali ekologům v jejich požadavcích," řekl v pondělí Právu mluvčí revoltujících starostů, senátor a primátor Teplic Jaroslav Kubera (ODS).

"Od prvního okamžiku jsem ekologům nevěřil, že stáhnou své žaloby blokující výstavbu. Když to nebude tunel Kubačka, přijdou zase s jinými požadavky," dodal rozhořčený Kubera.

Nechtějí Kubačku

"Žádáme krajské zastupitele, aby odmítli prodlužování výstavby dálnice a podpořili stávající variantu D8 bez tunelu Kubačka. Jakkoli mohou být motivy ekologů z Prahy, Brna či Ostravy pochopitelné, doufáme, že i signatáři petice ekologických organizací uznají, že také my máme zájem na zachování kvality životního prostředí v Českém středohoří," stojí dále v petici starostů.

Podle Miroslava Patrika z ekologického hnutí Děti Země, ochránci přírody stáhnou všechny žaloby, když investor přistoupí na jejich požadavek na výstavbu tunelu Kubačka v chráněné krajinné oblasti. Zatímco povrchová varianta by přišla na 8,2 miliardy korun, tunel stavbu prodraží o další dvě miliardy.

Ředitelství silnic a dálnic chce vést Českým středohořím povrchovou dálnici se dvěma kratšími 800 metrů dlouhými tunely doplněnými dvojicí visutých mostů, ekologové chtějí v lokalitě lomu Dobkovičky pouze jeden, 3,35 kilometru dlouhý tunel. Pokud zastupitelé Ústeckého kraje rozhodnou o změně územního plánu a dají zelenou tunelové, ochránci přírody požadované variantě s Kubačkou, začne znovu celé martýrium kolem stavebního řízení, které potrvá roky.

Verdikt v březnu?

"Zastupitelé rozhodnou o územním plánu 9. března," prozradil v pondělí hejtman Šulc. "Osobně jsem pro variantu výstavby, která bude nejrychlejší," dodal.

Stavba tunelu Kubačka by po případném vítězství Dětí země tak začala nejdříve v roce 2008, trvala by až čtyři roky a prodražit by se mohla až o 10 miliard korun.

"Námi navrhovaná trasa se vyhne místům s chráněnými rostlinami, lilií zlatohlavou, jeřábem českým a živočichům, mlokům, zmijím, užovkám či slepýšům," řekl Právu Patrik. Pokud svou variantu s Kubačkou ekologové neprosadí, budou prý výstavbu dálnice D 8 nadále blokovat.