B. H. Centrum před třemi lety odkoupila od ČSSD pozemek v areálu Lidového domu. Na konto soc. dem. pak loni přispěla částkou pěti miliónů korun a patřila tak mezi největší dárce.

Podle informací v médiích zasedali v dozorčí radě B. H. Centrum lidé, kteří byli i členy představenstva nebo dozorčí rady Bauholdingu Strabag, jenž má v Housingu & Construction CZ téměř třetinový podíl.

Dálnice D47 (Lipník nad Bečvou-Ostrava-Bohumín) bude měřit osmdesát kilometrů. H&C ji má podle v červnu 2002 podepsané realizační dohody za své peníze postavit a pak pětadvacet let provozovat, než mu náš stát splatí veškeré náklady a více než čtyřmiliónový zisk.

Zemanův kabinet stanovil maximální cenu tohoto projektu na 125 miliard korun (v cenách roku 2001).

Příliš velká rizika

Ministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL) považuje cenu D47 i rizika, která pro stát vyplývají ze smlouvy s H&C, za neúnosné.

V listopadu se svými pochybnostmi seznámil parlament. Okolnosti smlouvy pak začala šetřit policie. Protikorupční služba nyní prověřuje, zda rozhodnutí o dálnici neprovázely úplatky.

V té souvislosti požádala Úřad vlády o kazety s nahrávkami z jednání Zemanova kabinetu o D47. Na dotaz Práva, zda byly kazety policii vydány, Šimonovský odpověděl: "Podle mne není žádný důvod, proč by Úřad vlády neměl záznamy z jednání o D47 z minulého roku policii vydat. Experti našeho ministerstva už dříve požádali Úřad vlády o totéž, zatím se ale se záznamy nemohli seznámit. Možná právě proto, že jsou na policii."

Šimonovský ujistil, že odboru pro vyšetřování korupce a hospodářské kriminality ministerstvo dopravy už předalo veškeré podklady, o něž ho policie požádala. "Tím naše úsilí o prověření okolností sjednání původní realizační dohody skončilo. Očekávám, že policie objektivně stanoví, zda nedošlo k trestné činnosti," prohlásil ministr.

Šimonovský chce smlouvu vypovědět

Šimonovský se už několik měsíců snaží jednáním s H&C podmínky dohody o D47 dodatečně upravit. S výsledky seznámil 19. března vládu.

Ta po dlouhé debatě rozhodla projednávání tohoto bodu přerušit do 31. března. Definitivně pak rozhodne, zda ještě prodloužit čas na upřesnění podmínek smlouvy, nebo ji vypovědět.

Šimonovský už pro vládu chystá i alternativy jiného možného zajištění výstavby D47 než s H&C. Schválení kterékoli z alternativ by znamenalo, že smluvní vztah s tímto izraelským investorem bude skutečně ukončen.

"Stav vyjednávání s Housingem & Construction je naprosto neuspokojivý. Pokud do konce března nenastane radikální zlepšení, měla by vláda realizační dohodu vypovědět," je přesvědčen ministr.