Hlavní obsah

Muži s 60 kily nákladu na zádech vylezli v sobotu na Sněžku

Právo, Vladislav Prouza

Dvacet mužů o osm žen s kartóny balené vody na zádech zdolalo v sobotu sedmikilometrovou cestu z Pece pod Sněžkou na nejvyšší českou horu.

Foto: Vladislav Prouza, Právo

Šerpa na Sněžce

Článek

Převýšení okolo 750 metrů zdolávali nejlepší účastnice a účastníci letošního sedmém ročníku Sherpa cupu za necelou půldruhou hodinu. Muže se šedesáti kily v krosně a ženy s dvaceti kily bylo možné potkávat cestou ze Sněžky ještě čtyři hodiny po hromadném startu v Peci v deset dopoledne. Čas a umístění ale nehrály hlavní roli. Vyhrál každý, kdo vydržel.

„Krizi jsem neměl, pokud nepočítám snahu, dostat se nejdříve z Obřího dolu, kde je vždycky nejhorší. Nějaký tréning mám, lezu po skálách, dřív jsem se živil výškovými pracemi. Ačkoliv je mi 47 a doposud jsem absolvoval všechny ročníky Sherpa cupu, mohu říci, že je to rok od roku lepší a lepší. Je to ale pěkná rasírna,“ prohlásil v cíli David Látr z krkonošského Žacléře. Muž na prahu padesátky obvykle soutěžní trasu zdolává za dvě hodiny s třicet minut.

„Letos jsme byl myslím rychlejší. Aspoň se mi zdálo,“ míní amatérský šerpa, jenž přispěl k zaplnění skladu vrcholové České poštovny. „Právě kapacita skladu limituje množství závodníků. Jinak bychom balené nápoje neměli kam dávat,“ přiblížil majitel České poštovny David Blaha. „Sherpa Cup je bezesporu nejnáročnější závod horských nosičů v Česku, i když profesionálním horským nosičem, nikdo z letošních účastníků není,“ podotkl Blaha.

Nikdo z šerpů ale doposud nepřekonal rekord Roberta Hofera z Velké Úpy. Nosič za druhé světové války vynesl na vrchol Sněžky ocelovou rouru vážící 160 kilogramů. Nosiči kdysi běžně pobrali okolo jednoho sta kila.

Sherpa cup vznikl díky zániku staré lanovky a dvouleté stavbě nové, kdy majitelé vrcholové České poštovny museli řešit oříšek, jak dostat na vrchol Sněžky nezbytný materiál včetně potravin a nápojů. Strašák prázdných skladů hrozí kvůli silnému větru častými odstávkám lanovky doposud. Majitelé poštovny zorganizovali originální závod a prubují možné nosiče.

Reklama

Výběr článků

Načítám