"To, že české děti mají nadprůměrné výsledky v matematické a přírodovědné gramotnosti a v samostatném řešením problémů, to je vskutku vynikající výsledek," řekla v úterý při oficiálním představení výsledků studie ministryně školství Petra Buzková (ČSSD).

Připustila, že problémem zůstává úroveň čtenářské gramotnosti, v níž je Česká republika lehce pod průměrem hodnocených zemí. Výsledky žáků se v této oblasti ve srovnání se studií z roku 2000 nezlepšily. OECD testovalo 250 000 patnáctiletých žáků z 41 zemí.

Čeští žáci byli v matematice v celkovém pořadí hodnocených zemí třináctí. Nejlepší znalosti měli žáci z Hongkongu. V pořadí evropských států byli Češi šestí. Nejlepší z Evropanů byli Finové.

Ještě lepší znalosti měli Češi v přírodních vědách, v konkurenci 41 zemí byli devátí, první byli Finové. V pořadí evropských států skončili dokonce třetí.

Poměrně úspěšní byli Češi také v testu zaměřeném na schopnost řešit problémy. Jejich znalosti je vynesly na 15. místo, v pořadí evropských států na osmé. První byli Korejci.

Čtenářská "negramotnost"

Studie opět poukázala na palčivé místo českých dětí - špatně rozumějí čtenému textu, neumějí ho dobře interpretovat. V testech čtenářské gramotnosti se umístili jako 24. Nejlépe si vedli Finové.

Petr Matějů z Institutu pro sociální a ekonomické analýzy řekl, že úroveň čtenářské "negramotnosti" je problémem celé české společnosti. Potvrdil to jeho dřívější výzkum. "Když mají problém se čtením rodiče, tak se nedivím, že se to přenáší na děti," uvedl.

Myslí si, že lidé v době komunismu se neučili porozumět textu, udělat si z něj nějaký závěr, najít podstatnou informaci. Nejen že to nemohou naučit rodiče děti, ale neumí to ani učitelé ve školách, poznamenal.

Matematiku do dětí dostanou drilem, ale aby dítě poznalo v textu důležitou informaci, tak musí číst a s dětmi diskutovat, vést je k úsudku, dodal.

Studie také porovnávala výsledky chlapců a děvčat v jednotlivých testech. V matematice měli téměř ve všech zemích lepší výsledky chlapci. V Česku byl mezi výsledky žáků a žákyň jeden z největších rozdílů. Ve čtenářské gramotnosti to bylo naopak. V přírodních vědách nebyly rozdíly příliš výrazné.