„Mít společné zdanění je pro ČR naprosto nepřijatelné,” řekl v předvolební debatě Pavel Juříček (ANO).

„Cena práce v ČR je na jiné úrovni než v západní Evropě. Musíme mít nejdříve srovnatelné podmínky a pak můžeme mít srovnatelné daně,” uvedl pak Petr Dolínek (ČSSD).

„Chtěl bych Macronovi poděkovat. To, co řekl, rozšíří řady lidí, jako jsme my, kteří budou chtít referendum o vystoupení z EU. Nyní budeme maličký desetimiliónový stát, s nímž si NěmeckoFrancie budou dělat, co chtějí,” poznamenal Lubomír Volný (SPD).

Podle Česko Marka Výborného (KDU ČSL) by se ovšem mělo Česko v případě vzniku vícerychlostní EU dostat do rychlejší skupiny. „KDU ČSL jednoznačně říká, že ČR musí být té součástí EU, která bude rozhodovat o pravidlech,” uvedl Výborný.

Výborný obvinil Volného, že nemá plán B pro případ vystoupení z EU. „Plán B je volný pohyb osob, kapitálu, zboží, nebude jen politická unie, jako u Velké Británie," reagoval Volný.

Podle Výborného by to ale šlo jen těžko. „Na to potřebujete druhého partnera. ČR by neměla při vystoupení z EU takovou pozici jako Velká Británie,” řekl Výborný.

Problémy: byrokracie a chybějící pracovníci

Nejpalčivějšími problémy pro podniky v České republice jsou podle debatujících přílišná byrokracie a nedostatek pracovních sil.

„Živnostníci se topí v haldách papíru. Velkým problémem také je, že na trhu práce chybí 170 tisíc pracovních míst a vláda není schopna zajistit krátkodobá víza pro zahraniční pracovníky,” uvedl Josef Mladý (TOP 09).

Prostor pro pracovníky z ciziny vidí i ODS. „Potřebujeme pracovní síly z ciziny, z Ukrajiny a zemí bývalého Sovětského svazu,” řekl Jan Bauer (ODS).

Spor o „montovnu”

Václav Snopek (KSČM) označil Českou republiku za montovnu. To odmítl Juříček „Slovo montovna bychom už měli všichni zapomenout. Nevíte, o čem mluvíte. Firmy jsou špičkově vybaveny,” řekl.

Podporu by měl podle Dolínka mít autoprůmysl. „Automobilový průmysl je třeba v Česku podržet a na to potřebujeme zlepšit infrastrukturu," řekl.

Juříček odmítl to, že příliš velké spoléhání na automobilový průmysl může vést k problémům v době hospodářského poklesu, kdy lidé nákupy aut odkládají. „Automobilky, které jsou náchylné na cyklické výkyvy ekonomiky, tvoří jen asi polovinu automobilového průmyslu. Zbytek tvoří dodavatelé, kteří vyváží do celého světa," uvedl.

Jádro i lithium 

Různé postoje zaznívaly k jaderné energetice. Vesměs však měla podporu. „ODS podporuje rozvoj jaderné energetiky,“ uvedl Jan Bauer. Podle Juříčka je zase výroba elektřiny z jádra stále nejlevnějším zdrojem.

„Jsme pro vyvážený energetický mix, kterého musí být jaderné elektrárny součástí,“ uvedl Lukáš Bartoň z Pirátů.

Proti jsou Zelení. „Bez veřejné podpory se v žádné evropské zemi jaderný blok postavit nedá,“ upozornil Michal Berg. Státní garance zase odmítají Piráti. „ČEZ není tak malá firma, aby si to nemohl dovolit,“ řekl Bartoň.

Debata se stočila i k zásobám lithia v Krušných horách a účastníci debaty se shodli, že je potřeba jej chránit. „Navrhujeme zákon o zákazu vývozu surového lithia,“ řekl Lubomír Volný z SPD. „Dnes máme lithium a hrozí, že nebudeme schopni to lithium ochránit," prohlásil Václav Snopek z KSČM.