Téměř 40 procent přistižených bez jízdenky platí na místě a dalších 26 procent zaplatí do 15 dnů na centrálním dispečinku DP. Pokud to nepoctivec neučiní, čeká ho minimálně dvojnásobná pokuta.

Přitom úspěšnost advokátní kanceláře, která pro DP pracuje, se při vymáhání pokut pohybuje okolo 70 procent. A má být hůř. Do budoucna se totiž chystají advokáti v krajních případech využívat i služeb soukromých exekutorů.

"Trvale se nám zvyšuje počet lidí, kteří zaplatí. Už mají to povědomí, že stejně pokutě neujdou a místo čtyř stovek by mohli také později u soudu zaplatit třeba čtyři tisíce," liboval si šéf pražských revizorů čili vedoucí odboru přepravní kontroly DP Josef Hocek.

Povinnosti cestujícího

Revizorům podle něj pomohly novely zákona o silniční dopravě a o drahách, které platí od poloviny loňského roku.Vyjasnily diskutované oprávnění kontrolora požadovat v případě nezaplacení pokuty osobní údaje. Těmi jsou jméno a příjmení, rodné číslo nebo datum narození. "Ti, kteří nejsou schopni nebo ochotni prokázat totožnost, jsou povinni setrvat na určitém místě než přijde policie nebo následovat na služebnu revizora," řekl Hocek s tím, že si černý pasažér může z obou možností vybrat.

Bez jízdenky 6,5 procenta pasažérů

V Praze jezdí načerno zhruba 6,5 procenta cestujících, v Polsku 10 procent z nich a v Norsku pak celých 14 procent. Hocek nechtěl prozradit, zda pražští vynalézaví černí pasažéři našli nějaký nový prostředek na oklamání kontroly. Tenkým průhledným samolepicím fóliím a nastříkanému laku na vlasy na jednorázových lístcích už podle něj odzvonilo. "Jízdenky mají ochranné nekopírovatelné prvky. Cestující si snad někdy myslí, že jsme slepí. A navíc každá novinka se mezi kontrolory rychle rozkřikne," dodal Hocek.

V předjarních dnech, kdy se v hromadných prostředcích pohybují snad stovky kontrolorů s odznaky DP, riziko po černé pasažéry vysoce vzrůstá.