Na problém upozornil případ údajného ilegálního prodeje kojence, když podezřelá matka byla zadržena před údajně chystaným transportem dítěte ze sportovního letiště u Třebíče. [celá zpráva]

Jeho provozovatelé samozřejmě v celé kauze, v které zatím policie stíhá pět podezřelých, nijak nefigurují. Třebíčské letiště je jen konkrétním příkladem problému.

"Třebíčské letiště je běžné vnitrostátní veřejné letiště pro malá letadla. Je to ale de facto louka, o kterou se stará pár nadšenců ve volném čase. Žádná evidence provozu se nevede, není, kdo by ji vedl. Přistát tu může kdokoli kdykoli," řekl Právu člen provozujícího Západomoravského aeroklubu Pavel Staněk.

Startů jsou statisíce

Startů a přistání jsou přitom na všech sportovních letištích ročně statisíce. Někde sice vedou jejich evidenci a jednou ročně ji posílají na ministerstvo dopravy, provozovatelé letišť však o zabezpečení ploch před zneužitím sami pochybují.

"Na letišti vedeme deník vzletů a přistání. Neevidujeme ale, kdo s kterým letadlem přistál nebo odletěl. Výkazy o pohybu na letišti posíláme jednou za rok na ministerstvo dopravy," uvedl Ivo Brumar, jeden z jednatelů provozovatele soukromého letiště v Bohuňovicích na Olomoucku. Jak ale připustil, pokud není nikdo z firmy přítomen, může v podstatě kdokoli neoplocené letištní plochy bez kontroly použít.

"Za celý loňský rok jsme měli téměř deset tisíc startů a přistání, většinou našich motorových i bezmotorových letadel. Hlášení posíláme na ministerstvo dopravy. Cizí stroje ale evidujeme jen tehdy, když přistanou během provozní doby letiště, což je sobota a neděle," vysvětlil vedoucí letového provozu na letišti Aeroklubu v Hranicích Petr Krejčiřík.

Stálá služba není

Malá letiště nemají v drtivé většině žádnou stálou službu, která by koordinovala přistávání letadel. Letový provoz je na nich pouze ve dnech, kdy se létá, jinak na nich nikdo nic neřídí a nekoordinuje. Přistát tak může kdokoliv, aniž by mu v tom mohl někdo zabránit.

"Jde o veřejná vnitrostátní letiště, kde není problém přistát. To může udělat kdokoliv, kdo si troufne přistát v neznámém prostředí na travnaté ploše bez navigace. Jen na jižní Moravě je ale nejméně pět záložních přistávacích ploch pro krizové období, kde je delší asfaltová dráha a není tam žádný objekt. Tady pak není problém přistát bez potíží pro každého, aniž by mu v tom někdo zabránil," uvedl na dotaz Práva vedoucí letového provozu letiště v Kyjově Josef Bilík.

BIS se začala zajímat

Situace na malých sportovních letištích plně spadá do kompetence místních úřadů. Ožehavost problému však zvýšila ostražitost u Bezpečnostní informační služby (BIS).

"Malých sportovních letišť je v České republice stovka. Stálá policejní hlídka na těchto letištích není. Spadají pod místně příslušná policejní oddělení. Bezpečnostními otázkami a riziky, to znamená hrozbami teroristického útoku a podobně, se soustavně zabývá zpravodajská skupina při Bezpečnostní informační službě. V ní jsou i zástupci policie, ministerstva vnitra a zpravodajských služeb," sdělil Právu pracovník ministerstva vnitra Petr Vorlíček.

"Prakticky každé z menších letišť má statut vnitrostátního veřejného letiště," řekl Právu předseda Aeroklubu Skuteč Miloslav Kinc. "Po letech uklidnění, kdy se přestala letadla unášet z důvodu emigrace, se však z důvodu jiné trestné činnosti začínají bezpečnostní pravidla na letištích opět stále více zpřísňovat. Zcela zabránit únosu či jinému zneužití nelze. Stačí si připomenout, kdy syn byl schopný před několika lety za účelem únosu zabít svého otce. Dají se však ztížit. Pokud například vidíme, že cestující, který si zaplatil vyhlídkový let, chce nastoupit do letadla se třemi naditými taškami, jsme samozřejmě v pohotovosti a rychle reagujeme. Naše letiště disponuje 18 jednomotorovými letadly a kluzáky," konstatoval Miloslav Kinc.

O ostrahu sportovního letiště v Plasích na severním Plzeňsku se stará zabezpečovací zařízení a navíc zde ve dne v noci slouží minimálně jeden člen plaského aeroklubu, který areál provozuje. "Když vám ale dá někdo pistoli ke spánku, tak stejně nic nenaděláte," podotkl zdejší vedoucí leteckého provozu Karel Mařík.

Úřady v letištích problém nevidí

Z ranveje plaského letiště na Plzeňsku odstartuje v průměru okolo osmdesáti strojů týdně.

Menší sportovní letiště jsou na Plzeňsku také v Letkově nebo u Pňovan nedaleko vodní nádrže Hracholusky. Bezpečnostní rada krajského úřadu se však bezpečností na těchto přistávacích plochách nezabývá.

"Nevěnujeme jim zvláštní pozornost. Malé plochy nespadají do naší pravomoci. Jejich bezpečností bychom se zabývali, pokud bychom měli nějaké indicie od policie, že dochází k rizikovým situacím. Zatím se to ale nestalo," řekl hejtman Plzeňského kraje Petr Zimmermann (ODS).

"Zatím nebyl důvod, abychom se zabývali malými letišti v Olomouckém kraji před možným zneužitím," sdělila Právu Alena Hložková, vedoucí oddělení krizového řízení Krajského úřadu v Olomouci.

"Bezpečnostní rada kraje se tématem ostrahy a zajištění regionálních letišť nezabývala. Neměli jsme takové zadání," řekl Právu Rudolf Broulík, vedoucí odboru obrany a krizového řízení Krajského úřadu v Liberci.

Směrnice se dají obejít

Bezpečnostní směrnice malých letišť vycházejí z předpisů Ústředního aeroklubu ČR. "Každé letiště si je může do jisté míry modifikovat podle místních podmínek, ale o podrobnostech mluvit nebudu. Nejsnadnější možnost, jak bezpečnostní opatření obejít, mají ti, kdo jsou s nimi obeznámeni," řekl Právu jeden ze zaměstnanců jednoho letiště na Náchodsku.

Podle Petra Šefra, předsedy klubové rady Aeroklubu Příbram, jehož domovskou základnou je sportovní letiště Dlouhá Lhota, lze dvaačtyřicetihektarovou plochu s asfaltovou dráhou zabezpečit jen těžko. Připustil, že zákazové značky lidé příliš nerespektují a mechanické zábrany v blízkosti letiště nepřipadají v úvahu kvůli bezpečnosti pilotů.

"Za rok máme pět až šest tisíc startů," řekl Právu správce letiště v Hosíně Aleš Tondl z českobudějovického aeroklubu. Poznamenal, že letiště není žádným způsobem hlídané proti případným kriminálním činům. "Máme jen bezpečnostní výbor, ve kterém jsou i policisté z Hluboké nad Vltavou," konstatoval Tondl.

To, že malá letiště nejsou střežená, potvrdil i Jiří Pešek z oddělení krizového řízení jihočeského krajského úřadu. "Bezpečnostní rada kraje zatím ochranu malých letišť před teroristickými útoky a kriminálními činy neřešila. Prvopočáteční opatření vždy dělá bezpečnostní rada státu," podotkl Pešek.