Hlavní obsah

Šenovský VOP CZ chce vyrábět obrněná vozidla pro českou armádu

Právo, Pavel Karban

Jeden je lehký a rychlý, druhý zas upoutá svou stabilitou a bezpečností. Řeč je o obrněných speciálech RIV a AJBAN 440A arabské společnosti NIMR, která by rád vyráběl státní podnik VOP CZ z Šenova u Nového Jičína.

BEZ KOMENTÁŘE: Představení vozidel pro armádu ve VOP CZVideo: Pavel Karban, Právo

 
Článek

VOP CZ s dceřinou společností Emirates Defence Industries Company, předním výrobcem bojových vozidel na středním východě a v severní Africe, uzavřel letos v únoru dohodu o strategické spolupráci, která zahrnuje zavedení na trh, výrobu a poprodejní podporu řady obrněnců NIMR především do zemí Visegrádské čtyřky.

Spolupráci s firmou navázal státní podnik zhruba před dvěma roky, kdy začal vyrábět pro arabskou společnost pancéřované kabiny. „Řádově jsme jich dodali už stovky,“ poukázal projektový manažer VOP CZ Radek Němec.

Foto: Pavel Karban, Právo

Vozidlo NIMR AJBAN ve VOP CZ

Dnes VOP CZ nejenže vyrábí kabiny pro NIMR, ale může dělat i úpravy jeho obrněných vozidel. „Máme vlastní vývojové oddělení, takže budeme přizpůsobovat tato vozidla pro použití v podmínkách Armády ČR. Máme zastoupení pro země Visegrádské čtyřky, ale nejsme limitováni pouze tímto trhem, rozvíjíme spolupráci i směrem k dalším evropským zemím, kde tato vozidla nabízíme,“ prozradil s tím, že už dnes ve VOP CZ ví, že budou chtít vojenské speciály značky NIMR také vyrábět.

V příštích třech až pěti letech chce NIMR spolu s VOP CZ vyrobit až tisíc vozidel, hodnota kontraktu přesahuje půl miliardy dolarů (zhruba 11,7 miliard korun). Obrněná vozidla NIMR nabídl VOP CZ i českému ministerstvu obrany, které v současnosti provádí marketingový průzkum zaměřený na výměnu dosluhujících vozidel UAZ a Land Rover.

Foto: Pavel Karban, Právo

Vozidlo NIMR RIV ve VOP CZ

Čeští vojáci by se tak mohli například prohánět ve vozidle NIMR RIV, které je vybaveno motorem o výkonu 300 koní, disponuje osmistupňovou automatickou převodovkou a dosahuje rychlosti až 180 kilometrů za hodinu. „Je zaměřeno zejména na použití pro speciální síly, dá se přizpůsobit pro jízdu terénem i po rovných, zpevněných komunikacích, je určeno zejména pro mise, kde je potřeba se dostat rychle na místo, splnit úkol a rychle se vrátit do týlu,“ popsal Němec rychlý speciál, jenž má i lafety pro ruční zbraně ráže 7,62 a kulomet ráže 12,7 milimetrů.

Foto: Pavel Karban, Právo

Vozidlo NIMR AJBAN ve VOP CZ

Armáda by podle projektového manažera mohla mít zájem i o vozidlo AJBAN 440A, které je určeno zejména na logistické použití, například k přepravě materiálu. „Je postaveno na společné platformě jako LRSOV, umožňuje montáž speciálních nástaveb, třeba jako zdravotnické vozidlo nebo vozidlo zaměřené na chemický průzkum, a nabízíme i variantu nosiče protiletadlových raket krátkého dosahu,“ řekl Němec na adresu pancéřovaného terénního automobilu.

VOP CZ zaměstnává více než 850 lidí, loni dosáhl v tržbách na 1,293 miliard korun, letošní plán tržeb přesahuje 1,4 miliardy korun. Je jediným strategickým státním podnikem pro opravy pozemní vojenské techniky.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám