Provize byla tak velká, že například základní organizace působící ve Správě dopravních cest (SDC) v Ústí nad Labem si chce za ni koupit osobní auto. O tomto záměru i poskytnutí provize svědčí zápis z jednání výboru, který má Právo k dispozici.

Odborníci na soutěžní právo soudí, že se tím odboráři dopustili nekalé soutěže, stejně jako zmíněná firma. A že vedení ČD jim v tom napomáhalo.

A jak se vše seběhlo? Na drahách působilo léta sedm dodavatelů stravovacích poukázek. Na počátku roku 2003 ale začaly některé složky ČD vypovídat uzavřené smlouvy bez udání důvodu. Místo nich byly podepsány dohody s Le Cheque Déjeuner. A to přesto, že podmínky této firmy, za nichž jsou dodávány stravenky, se podle dobře informovaných zdrojů nijak neliší od předchozích dodavatelů.

Na základě tohoto vývoje "zdola" generální ředitel ČD Petr Kousal letos v červenci rozhodl, aby poukázky na jídlo dodávala v celé síti drah pouze Cheque Déjeuner. Zbylí dodavatelé dostali výpověď.

Odměnu nepopírají

Železniční odbory nepopírají, že dostaly provizi za to, že prosazovaly společnost Cheque Déjeuner.

"Když vám někdo něco tak výhodného nabídne, tak to vezmete. Neznamená to ale, že bychom dělali něco špatného. My to dostali pro svou činnost," sdělil Právu předseda ZV OSŽ SDC v Ústí nad Labem Pavel Franěk. Ujistil, že organizace tento příjem řádně přiznala i finančnímu úřadu. Výši provize ale prozradit odmítl.

To, jak francouzská firma postupovala, vyplynulo ze slov Miroslava Glosse, územního tajemníka OSŽ pro infrastrukturu.

"Je to minimálně rok, kdy mne zástupce firmy Cheque Déjeuner z Ústí navštívil. Chtěl navázat kontakt s našimi organizacemi, kde je více zaměstnanců. Dal jsem mu adresy i telefonické spojení na předsedy, ať se s nimi dohodnou na nějakém postupu. My nejsme proti tomu, aby nějakou korunu dostali, protože dnes jsou prostředky odborů omezené. Jiné firmy, jako SORBI, které tady byly, nic podobného nenabídly, tak holt mají smůlu," prohlásil Gloss.

Na zmíněném postupu nevidí nic špatného ani předseda OSŽ Jaromír Dušek. "V republice berou provize všichni jako samozřejmost. Když se to nepovažuje za amorální ani u našich politiků a společenských špiček, tak jak já to mohu kritizovat u odborových organizací? Za morální a nesprávné bych to považoval jen tehdy, kdyby to bylo pro osobu předsedy. To by mi pak vadilo," řekl Právu Dušek. Podle něj ale ústředí OSŽ žádné provize pro nikoho neorganizovalo.

Odborníci postup odborářů nepovažují za nevinný. "Lze to označit za soutěžní nekalostní jednání. To spočívá například v tom, že někomu je nabízen či je od někoho vyžadován prospěch za to, aby vykonával vliv na hospodářské rozhodování určitého subjektu, přičemž jinak by k nabízení, slibování a vyžadování takového prospěchu neexistoval rozumný důvod," soudí profesor Petr Hajn, který je specialistou na soutěžní právo.

Odbory drží v rukou dostatečnou páku na to, aby vedení mohly ovlivňovat. Mají totiž plné právo mluvit do toho, kdo bude pro zaměstnance stravování zajišťovat.

Dušek: byly také věcné důvody

Dušek tvrdí, že pro výměnu dodavatelů stravenek byly také věcné důvody. "Dosavadní dodavatelé nám nebyli schopni zabezpečit, aby si lidé za stravenky nekupovali alkohol a cigarety. A také byli dražší než Cheque Déjeuner, protože jsme jim museli platit provizi," uvedl Dušek.

Výkonný ředitel skupiny EXIT GROUP Vladimír Filip, jehož firma stravenky Českým drahám rovněž dodávala, ale Duškovo stanovisko zpochybňuje.

"Všichni provozovatelé stravenkových systémů usilují o to, aby jejich smluvní partneři neodebírali za poukázky alkohol a cigarety, vyloučit to ale nikdy zcela nelze. Pokud jde o provizi, tu naprostá většina dodavatelů inkasovala pouze od stravovacích zařízení, nikoli od Českých drah. Ty tedy od nás odebíraly stravenky pouze za jejich nominální hodnotu," sdělil Filip.

Tiskový mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský na dotaz Práva, proč všichni dosavadní dodavatelé dostali výpověď, uvedl: "Rozhodnutí vedení má čistě racionální důvody a podmínky společnosti Le Cheque Déjeuner byly na trhu nejlepší." V čem konkrétně byly nejlepší, nelze podle mluvčího kvůli obchodnímu tajemství prozradit.

Faktem však naopak je, že Le Cheque Déjeuner vstoupila nejpozději na český trh, a tudíž nemá takový počet smluvních stravovacích zařízení jako konkurence. Zaměstnanci ČD tudíž mohou v praxi uplatňovat svoje stravenky hůř než dosud.

Ve výpovědi dráhy děkovaly

Dosavadním dodavatelům stravenek se postup Českých drah nelíbí. "Mnozí investovali kvůli ČD hodně prostředků do rozšíření sítě smluvních restauračních zařízení i na plnění někdy dosti neobvyklých a nadstandardních požadavků některých útvarů drah. Nemůže nám být jedno, když dostaneme po více než deseti letech spolupráce, vůči níž nikdy nebyly žádné připomínky, bezdůvodně výpověď. A to jen proto, že jiná firma si s pomocí provizí koupí odboráře a možná i někoho dalšího," prohlásil Filip.

Podle jeho slov je u firem významu Českých drah naprosto neobvyklé, aby - když mění dodavatele - si nevyžádaly žádné nabídky od konkurence. "Je přitom paradoxní, že ve výpovědi mi dráhy poděkovaly za dosavadní služby a konstatovaly, že s nimi byly spokojeny," podivuje se Filip.