Zavedení mýtného na německých dálnicích považuje Sobotka za diskriminační. „Teď mohu jasně říci, že nám ten německý záměr nedělá žádnou radost a vidíme v tom riziko diskriminace pro naše subjekty,“ uvedl.

Němci podle něj mají právo zavádět poplatky. Problém však vidí v tom, že si zaplacený poplatek budou moci odečíst z daní, což Češi nemohou. „To se nám jeví jako diskriminační, protože Čech, který přijede třeba do Bavorska a zaplatí dálniční poplatek, nemá možnost, aby si tu cenu za něj odečetl,“ vysvětloval Sobotka.

Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) má do konce dubna vypracovat analýzu, která určí, jaký bude mít zpoplatnění německých dálnic dopad na Čechy a české firmy.

Nepovažujeme to za diskriminaci zahraničních řidičůAngela Merkelová, německá kancléřka

Kancléřka Merkelová na tiskové konferenci po jednání řekla, že ví, že se jedná o citlivou věc. „Pokusila jsem se to vysvětlit. Podle našeho názoru se chováme jako Rakousko při zavádění mýtného, které také udělalo opatření pro své vlastní řidiče,” hájila.

„Nepovažujeme to za diskriminaci zahraničních řidičů. Je možné, že český pohled je skeptičtější,” dodala.

Evropa musí být solidární, apelovala Merkelová

Politici se nevyhnuli ani debatě o migrační krizi. Merkelová zopakovala, že Evropa musí být solidární. „Teď hovoříme o tom, jak by to šlo. Jedno je přijímání uprchlíků, druhé je například pomoc při zajištění hranice,” konstatovala s tím, že cíl EU je společný: nemít ilegální migraci.

Byť spolu spolupracujeme, všechny státy nejsou stejné, máme na spoustu věcí rozdílné úhly pohleduBohuslav Sobotka

Český premiér zopakoval svůj názor, že nebylo šťastné, když v Evropské radě došlo k přehlasování ohledně povinných kvót pro přerozdělování uprchlíků. „Jsou i jiné možnosti pomoci, spolupráce přímo v zemích, možnost více pomáhat při ochraně vnějších schengenských hranic,” nastínil.

„Každá země musí přispět k řešení migrační krize, my se toho neobáváme, ani od toho neodcházíme. Jen se musí více respektovat národní názory a specifika,” přidal se Fico.

Fico: V4 by mohla být vzorem pro Unii

Na dotaz německého novináře, zda v rámci V4 pořád existuje soudržnost vzhledem k vývoji v PolskuMaďarsku, Fico odpověděl, že Visegrádská čtyřka by v něčem mohla být vzorem pro EU i Evropskou radu. „Držíme se filosofie, že bychom se měli soustředit na témata, která nás spojují, to v rámci rokování V4 dodržujeme,” prohlásil.

„Byť spolu spolupracujeme, všechny státy nejsou stejné, máme na spoustu věcí rozdílné úhly pohledu. Musíme tu odlišnost chápat a mít schopnost domluvit se,” doplnil Sobotka.

Podpora rychlým vlakům

Předmětem pondělního jednání byla i vysokorychlostní železnice mezi Prahou a Drážďany a modernizace železnice mezi Plzní, Domažlicemi a Mnichovem. „Chci, aby projekty měly i do budoucna jasnou podporu německé vlády,“ řekl premiér.

Odpoledne se má Sobotka sejít ještě s německým prezidentem Frankem-Walterem Steinmeierem a s předsedou opoziční SPD Martinem Schulzem.

Není možné používat evropské fondy jako metodu nátlakuBohuslav Sobotka (ČSSD), premiér

Kandidát na německého kancléře a někdejší předseda Evropského parlamentu je jedním z politiků, jenž říká, že zemím, které nebudou chtít přijmout uprchlíky, by se mohly seškrtat evropské fondy. Právě to by mělo být jedním z témat hovoru.

„Naše pozice je zřejmá, nesouhlasíme, aby se spojovala otázka evropských fondů s azylovou politikou. To jsou věci, které spolu nemají nic společného. Jako Češi a celá skupina V4 nepřipouštíme takovéto spojování. Nepřipouštíme takovéto spojování a není možné používat evropské fondy jako metodu nátlaku, je možné, že se k tomu jednání večer dostaneme,“ míní Sobotka.

Sobotka do Německa letěl při příležitosti 25. výročí podpisu smlouvy o dobrém sousedství mezi Československem a Německem.